Puuttuvat tarinat – oppimateriaali saamelaisista ja romaneista Suomessa
Tervetuloa yläkouluille ja lukiolle suunnatun oppimateriaalin pariin, jossa käydään läpi saamelaisten ja romanien historiaa sekä kulttuuria.
Puuttuvat tarinat on kokoelma yläkouluille ja lukiolle suunnattuja harjoituksia romanien ja saamelaisten historiasta ja kulttuurista. Harjoitukset tarjoavat nuorille mahdollisuuden tutustua saamelaisten ja romanien historian merkittäviin tapahtumiin ja kummankin vähemmistön arkeen menneinä aikoina. Samalla materiaali tuo uusia näkökulmia entuudestaan tuttuihin historiallisiin tapahtumiin.
Puuttuvat tarinat täydentää sitä kuvaa, jonka nuoret saavat Suomen historiasta peruskoulussa ja lukiossa. Tavoitteenamme on ollut tuoda kuuluviin niitä ääniä, jotka jäävät usein vähemmälle huomiolle valmiissa opetusmateriaaleissa. Romanien ja saamelaisten historiat ovat laajoja kokonaisuuksia, niin ajallisesti kuin maantieteellisestikin, ja valmiit harjoitukset helpottavat laajaan aiheeseen tarttumista monilla eri oppitunneilla.
Jokaisen harjoituksen yhteydessä kerrotaan, mitä välineitä sen tekemiseen tarvitaan sekä arvio harjoituksen kestosta. Kerromme myös, mitä ennakkotietoja nuorilla on hyvä olla ennen kunkin harjoituksen tekemistä. Lisäksi harjoitusten yhteydessä on ehdotus siitä, minkä aineiden oppitunneille harjoitus sopii. Materiaalista löytyy harjoituksia ainakin historian, yhteiskuntaopin, maantieteen, elämänkatsomustiedon, äidinkielen, filosofian, psykologian, kuvataiteen ja musiikin oppitunneille.
Saamelaiset
Saamelaista kulttuuria käsittelevissä harjoituksissa nuoret syventyvät saamelaisten historiaan esimerkiksi asuntolakoulukokemusten, kolttasaamelaisten evakon ja alkuperäiskansojen oikeuksien julistuksen kautta. Lisäksi harjoituksissa tutustutaan muun muassa saamen kielten merkitykseen, totuus- ja sovintokomission tehtävään sekä saamelaiseen taiteeseen.


Romanit
Romanikulttuurin harjoitukset tarjoavat monipuolisen katsauksen romanien historiaan ja kulttuuriin. Niissä käsitellään romanilasten kokemuksia lastenkodeista, romanikielen uhanalaisuutta sekä lastenoikeuksien toteutumista. Lisäksi pohditaan romanilaulujen syvällisempää merkitystä, tutustutaan vanhemman sukupolven kertomuksiin ja Suomessa historiassa toteutettuihin pakkotyöleireihin.