Nuoret ja rohkeat – tehtäväkokonaisuus
Ohjeet ohjaajalle
Alla olevien harjoitusten tavoitteena on tarjota nuorille mahdollisuus käsitellä yhteiskunnallista vaikuttamista ja kestävän kehityksen tavoitteita, sekä etsiä omia tapojaan vaikuttaa. Harjoitukset on tehty nuorisotyötä varten, mutta niitä voi soveltaa esimerkiksi harrastustoiminnassa tai järjestötyössä.
Harjoitukset ovat ohjattuja, eli nuoret tekevät niitä ohjaajan kanssa tai ohjaajan antamien ohjeiden mukaan. Harjoituksista osa voi toteuttaa myös itsenäisesti ja etänä. Etätyöskentelyohjeet löytyvät tehtävän lopusta. Tehtävät 6–19 ovat mukailtu Rauhankasvatusinstituutin tuottamasta Agenda 2030 teemapäivät – opettajan oppaasta.
Harjoituksiin liittyy aktivistivideoita, jotka tutustuttavat nuoret erilaisiin vaikuttamisen näkökulmiin ja teemoihin. Videoita voi katsoa yhdessä valkokankaalta tai antaa nuorten katsoa videoita itsenäisesti YouTube-kanavalta.
Useita Nuoret ja rohkeat -harjoituksia voi toteuttaa nuorten kanssa myös etänä. Harjoitusten tekeminen tai vähintäänkin niiden alustaminen vaatii vuorovaikutusta ja keskustelua, joten nuorten kanssa on hyvä ottaa video- tai keskusteluyhteys esimerkiksi Discordin, Zoomin tai Skypen välityksellä. Ohjelmien kautta voi jakaa oman laitteen näytön muille näkyviin, jolloin aktivistien tekemiä videoita voidaan katsoa reaaliaikaisesti yhdessä nuorten kanssa. Myös Instagramin Live- ja Stories-toiminnoilla on mahdollista lähettää videokuvaa ja kannustaa nuoria osallistumaan harjoituksiin sekä selvittää heidän mielipiteitään esimerkiksi kyselyitä tekemällä. Harjoituksiin 2, 4, 6, 8, 12, 13, 16, 17 ja 18 on tehty erilliset etätyöskentelyohjeet, joiden avulla harjoitusten tekeminen onnistuu, vaikkei fyysinen läsnäolo olisikaan mahdollista.
Vinkki! Verke on koonnut kattavan listan sovelluksia ja vinkkejä, joiden avulla nuorisotyötä voi toteuttaa digitaalisesti. Hyödynnä niitä harjoituksia toteuttaessasi.
Kesto: n. 30 min.
Materiaalit: Video ”Tarinoita aktivismista: Ajak”
Ryhmän koko: 5–25
Tila: Huone, jossa ryhmä mahtuu piiriin Katsokaa video ”Tarinoita aktivismista: Ajak.” Keskustelkaa yhteisesti:
- Mikä asia on Ajakin intohimo (nuorten mielenterveys)? Miksi?
- Millaisia tavoitteita hänellä on nuorten mielenterveyden edistämiseksi? (nuoret saavat taitoja pitää huolta omasta ja läheistensä mielenterveydestä)
- Mitä hän itse tekee tärkeän asian eteen? (on töissä järjestössä)
- Ensimmäinen pari pohtii kahdestaan jonkin asian, joka on tärkeä ja johon pitäisi saada muutos aikaiseksi (esim. jokin ongelma tai puute, joka herättää halun saada asia muuttumaan) ja kuiskaa sen eteenpäin.
- Kun kuiskaus on kiertänyt koko piirin, seuraava pari pohtii tavan, jolla asian voisi ratkaista ja kuiskaa sen eteenpäin.
- Seuraava pari kuiskaa kohteen, jonka pitäisi hoitaa homma – se voi olla myös ryhmä itse.
- Seuraava pari kuiskaa iskulauseen, joka toisi hyvin huomiota asialle ja kannustaisi toimimaan.
- Mitkä asiat Agenda 2030 -kyselyllä olivat yllätyksiä, mitkä tuttuja?
- Heräsikö uusia aiheita, joihin vaikuttaminen tuntuu tärkeältä?
- Mihin asioihin videolla olevat henkilöt haluavat vaikuttaa? Miksi? Mitä he tekevät muuttaakseen asioita?
- Mihin asioihin ryhmässänne olevat nuoret haluaisivat itse vaikuttaa? Millä keinoin? Tekevätkö he jo nyt joitakin asioita muuttaakseen maailmaa?
- Mitkä asiat Agenda-kyselyssä olivat yllätyksiä, mitkä tuttuja?
- Heräsikö uusia aiheita, joihin vaikuttaminen tuntuu tärkeältä?
- tiedon, empatian ja muutospaineen lisääminen, jotta ihmiset muuttaisivat käyttäytymistään: viestintä eri medioin, myös omalla nuorisotalolla –tiedottaminen, tempaukset, kampanjat, mainokset, sosiaalisen median hyödyntäminen, mielipidekirjoitukset – myös visuaaliset keinot, esimerkiksi meemit, giffit, videot
- influensserit: asenteiden muuttaminen ihmisiin vetoavien esikuvien avulla
- poliittinen vaikuttaminen: lisätä tietoa, empatiaa ja muutospainetta vallassa olevia kohtaan, jotta he muuttaisivat lakeja
- vetoomukset, kansalaisaloitteet, adressit (esim. Avaaz ja SumOfUs), mielenosoitukset, lobbaus
- tutustukaa myös Nuortenideat.fi-sivustoon, joka on valtakunnallinen nuorten vaikuttamispalvelu, jossa nuoret voivat tehdä ehdotuksia, osallistua ja vaikuttaa heitä koskeviin asioihin
- muuttaa jotakin käytäntöä, joka estää tavoitettanne toteutumasta (esim. kierrätys puuttuu ≈ lisätään kierrätysastiat ja infoa aiheesta)
- runous, spoken word, räppi, musiikki, kuvataide, videot
- kerätä rahaa jollekin järjestölle, joka jo tekee asioita tavoitteenne eteen
- eettinen kuluttaminen, kierrättäminen ja boikotointi
- järjestössä, yhdistyksessä tai kansalaisliikkeessä mukana oleminen
- ehdolle asettuminen, ehdokkaan tukeminen, äänestäminen oppilaskunnassa ja nuorisovaltuustossa
- Jossakin on ongelma, joka pitää korjata.
- Mielessä on jokin positiivinen muutos, jota haluaa edistää.
- Mistä asioista pidät? Mitkä aiheet ovat sinulle tärkeitä? Onko jotakin, joka haittaa tai heikentää tätä asiaa? (esim. videolla sukelluksesta pitävä huomasi, että merissä on muoviroskaa ja halusi vaikuttaa siihen)
- Mitä ongelmia tunnistat?
- Millaisia positiivisia muutoksia toivot?
- Mistä ongelma johtuu? (mikä/kuka/ketkä aiheuttaa ja ylläpitää ongelmaa)
- Mihin Agenda 2030 -tavoitteeseen ongelma ja tavoite liittyy?
- Mitä esteitä tavoitteen toteutumiselle on? (raha, aika, tuki, asenteet, tiedot, taidot?)
- Kuka voisi vastustaa tavoitetta? (onko tavoitteen toteutuminen ristiriidassa jonkun toisen tavoitteiden kanssa? onko tavoitteen toteuttaminen jollekin vaikeaa tai mahdotonta? miksi?)
- Missä me olemme hyviä? (mitä taitoja tässä porukassa on?)
- Missä me tarvitsemme apua? (mitä emme osaa tai tiedä? mitä resursseja ryhmästä puuttuu? – aika, raha, tuki, asenteet, tiedot, taidot)
- Millä laajuudella haluamme saada aikaan muutoksen? (esim. oma ryhmä, nuorisotalo, kaikki Suomen nuoret, oma koulu, läheinen vanhainkoti, kaupunginosa/kylä, kunta/kaupunki, koko Suomi, EU, joku muu maa, koko maailma…)
- Millä aikataululla voimme toimia (kuinka kauan oma ryhmä on kasassa? kuinka nopeasti ongelma pitää ratkaista?)
- Huom! Jos ongelma ja tavoite koskettaa jotakuta ryhmän ulkopuolella olevaa tahoa tai ryhmää, on hyvä selvittää, mitä mieltä he ovat tavoitteestanne. Yhdelle pienryhmälle voi antaa aiheeksi selvittää, mitä mieltä toiminnan kohde on suunnitelmastanne.
- tiedon, empatian ja muutospaineen lisääminen, jotta ihmiset muuttaisivat käyttäytymistään: viestintä eri medioin, myös omalla nuorisotalolla – tiedottaminen, tempaukset, kampanjat, mainokset, sosiaalisen median hyödyntäminen, mielipidekirjoitukset – myös visuaaliset keinot, esimerkiksi meemit, giffit, videot
- influensserit: asenteiden muuttaminen ihmisiin vetoavien esikuvien avulla
- poliittinen vaikuttaminen: lisätä tietoa, empatiaa ja muutospainetta vallassa olevia kohtaan, jotta he muuttaisivat lakeja
- vetoomukset, kansalaisaloitteet, adressit (esim. Avaaz ja SumOfUs), mielenosoitukset, lobbaus
- tutustukaa myös Nuortenideat.fi-sivustoon, joka on valtakunnallinen nuorten vaikuttamispalvelu, jossa nuoret voivat tehdä ehdotuksia, osallistua ja vaikuttaa heitä koskeviin asioihin
- muuttaa jotakin käytäntöä, joka estää tavoitettanne toteutumasta (esim. kierrätys puuttuu ≈ lisätään kierrätysastiat ja infoa aiheesta)
- runous, spoken word, räppi, musiikki, kuvataide, videot
- kerätä rahaa jollekin järjestölle, joka jo tekee asioita tavoitteenne eteen
- eettinen kuluttaminen, kierrättäminen ja boikotointi
- järjestössä, yhdistyksessä tai kansalaisliikkeessä mukana oleminen
- ehdolle asettuminen, ehdokkaan tukeminen, äänestäminen oppilaskunnassa ja nuorisovaltuustossa
- mitä tehdään, milloin, missä ja kenelle?
- miten viestimme asiasta muille?
- tarvitsemmeko rahaa? millä keinoilla sitä voisi kerätä?
- tarvitsemmeko apua? ketä voimme pyytää mukaan?
- onko suunnitelma toteuttamiskelpoinen niillä resursseilla (aika, ihmiset, tilat, tarvikkeet, raha), jotka teillä on käytössä?
- onko suunnitelma vaikuttava – saisiko näillä toimenpiteillä tavoitteen toteutumaan?
- Mitä aiheita Vimma käsittelee musiikissaan?
- Mitä tunteita ja ajatuksia biisi ja sen sanat herättävät?
- Mitä haluat/te sanoa tärkeään aiheeseenne liittyen? Mitä vaatimuksia sinulla/teillä on aiheeseenne liittyen?
- Kenelle haluat/te kohdistaa viestin? Opettajille? Nuorisotyöntekijöille? Muille nuorille? Yhteiskunnalle? Itsellesi?
- tavoite
- viesti, sanoma tai kysymys
- kohde
- väline tai keino
- haluttu tulos, muutos tai vaikutus
- Millaista työskentely oli?
- Mitä ajatuksia ja tunteita muiden teoksista heräsi?
- mikä estää olemasta rohkea?
- mikä herättää pelkoja?
- millaisia asioita me pelkäämme?
- mikä auttaisi olemaan rohkea?
- miten voin itse käyttäytyä, jotta muut voivat olla rohkeita minun seurassani?
- Missä toiminnassa Mohamed on mukana? Miksi?
- Mitä mieltä hän on nuorten kyvyistä vaikuttaa?
- Oletteko te olleet jossain vastaavanlaisessa toiminnassa mukana (esim. nuorten vaikuttajaryhmät, nuorisovaltuusto, oppilaskunta, nuorisojärjestö, poliittinen nuorisojärjestö)?
- Miksi toisten auttaminen on hienoa?
- Millä tavalla sinua on autettu, ja miltä se tuntui?
- Millä tavalla olet auttanut toista, miltä se tuntui?
- Voiko auttaminen joskus olla huono juttu? Miksi?
- Mitä toisen auttamisessa pitää ottaa huomioon?
- Millä tavoilla minä olen hyvä?
- Missä asioissa olen hyvä?
- Mitä hyvää minussa on?
- Mistä pidän itsessäni (esim. luonne, tapa olla, tekeminen)?
- asia, jota ei haluaisi jakaa tälle porukalle
- asia, jonka olettaa olevan ainutlaatuinen tässä porukassa
- asia, jonka voisi jakaa tälle porukalle.
- Mitä voin kirjoittaa itsestäni silloin, kun tekstiä ei tarvitse jakaa muille (esim. rohkeasti, herkkiä ja heikkoja kohtia, salaisuuksia)?
- Mikä estää jakamasta henkilökohtaisia asioita toisille (esim. pelko, leimaantuminen, rooliodotukset, yksityisyys)?
- Mikä auttaa jakamaan henkilökohtaisia asioita muille (esim. luottamus, vastavuoroisuus, rakkaus, hyväksyntä, rohkeus)?
- Miksi kirjoitit sen sanan?
- Mitä aihe sinussa herättää?
- Miksi Valo on aktivisti? Mikä sai hänet ryhtymään aktivistiksi?
- Millaisia tavoitteita Valon aktivismilla on?
IKÄ: 11+ -vuotiaat
KESTO: n. 20 min
TILA: Huone, jossa osallistujat mahtuvat liikkumaan.
RYHMÄN KOKO: 10–45
Harjoitelkaa erilaisten ryhmien muodostamista. Harjoituksen avulla pyritään tekemään näkyväksi sitä, miten moninainen ryhmä on, sekä tuomaan esille ihmisten yksilöllisiä eroja positiivisessa ja arvostavassa hengessä.
Pyydä osallistujia kulkemaan tilassa ensin aivan hiljaa. Kävellään rauhallisesti ja katsellaan vastaantulijoita ystävällisesti. Jatketaan kulkemista, mutta kerrotaan jokin tervehtimistapa, esimerkiksi kättely, nyökkääminen, kumartaminen, moikkaaminen tai jokin muu tervehdys, jolla tervehditään vastaantulijoita kävellessä.
Ohjaa jatkamaan kävelyä eri tervehtimistapojen jälkeen. Anna tehtäväksi haastatella vastaantulijoita ja muodostaa pari tai ryhmä sellaisten kanssa, joiden kanssa he jakavat jotakin samanlaista. Ehdota aina yhtä asiaa kerrallaan ja sen mukaan osallistujat etsivät ryhmänsä aina uudelleen. Ominaisuuksia voivat olla esimerkiksi saman väriset sukat, silmien väri, syntymäkuukausi, sisarusten lukumäärä, lemmikkieläimet / ei lemmikkieläintä, lempiruoka, äidinkieli ja niin edelleen.
Harjoituksen purku: Keskustelkaa, millaisia ajatuksia ja tunteita harjoitus synnytti. Miksi välillä muodostuneet ryhmät olivat isoja ja välillä pieniä? Löysivätkö kaikki joka kerralla ryhmän helposti? Kerro, että jokaisella voi olla myös monia ominaisuuksia, joita ei ole kenelläkään toisella. Ketään täsmälleen samanlaista ei ole toista, vaan olemme kaikki ihan ainutlaatuisia ja omanlaisinamme kaikki yhtä arvokkaita.
Ohjaajana pidä huolta, että jokainen osallistuja löytää itsensä jostakin ryhmästä ainakin muutaman kerran. Löydättekö jonkin sellaisen asian, joka erottaa joka ikistä ryhmässä, jossa jokainen on omanlaisensa (esim. nimi, syntymäpäivä)?
- Videot voi halutessa jakaa vaikkapa nuorisotalon omassa somessa ja tägätä niihin Rauhankasvatusinstituutin @rauhankasvatus #rauhankasvatus.
- Editointiohjelmia puhelimeen: esim. iMovie (IOS) tai Power Director (Android) – löytyvät sovelluskaupasta.
- Editointiohjelmia tietokoneelle: mm. OpenShot -editori.
- Ilmaismusiikkia videoiden taustalle: www.epidemicsound.com ja www.freesound.org.
Ikä: 11+ -vuotiaat
Kesto: n. 30 min.
Materiaalit: ”Tarinoita aktivismista” -videoita, piirustusvälineet.
Ryhmän koko: Yksilötehtävä
Etätyöskentelyohjeet tehtävän lopussa
Tutustukaa nuoriin vaikuttajiin katsomalla heidän videoitaan.
Valitse yksi sinua puhutteleva nuori vaikuttaja. Piirrä videosta sarjakuva, jossa kuvaat, kuka hän on, mitä hän tekee, miten ja miksi.
Etätyöskentelyohjeet: Katsokaa yksi tai useampi video nuorista vaikuttajista siten, että jaat oma näyttösi näkyväksi muille esim. Discordin, Zoomin tai Skypen välityksellä tai lähettämällä nuorille linkin videoon. Tehkää sarjakuvia vaikuttajista joko videokeskustelun aikana tai omalla ajalla. Jos nuoret ovat halukkaita, sarjakuvat voidaan laittaa esille esimerkiksi nuorisotalon tai järjestön Instagramiin tai muuhun someen.
- Saan mainoksista tarpeellista tietoa.
- Saan usein niitä vaatteita ja tavaroita, joita toivon.
- Mainokset saavat minut haluamaan uusia tavaroita.
- Minuun mainokset eivät vaikuta.
- Tiedän, missä päin maailmaa paitani on valmistettu.
- Tiedän, mihin vanhat kännykkäni ovat käytön jälkeen menneet.
- Meillä lojuu kotona vanhoja vaatteita tai puhelimia.
- Tiedän, mikä on vastamainos.
- Olen kiinnostunut vaikuttamaan yhteisiin asioihin
- Minulla on uusia ideoita asioiden kehittämiseksi
- Osallistun päätösten tekoon
- kotona
- koulussa
- nuorisotalolla
- harrastuksissa
- oppilaskunnassa
- nuorisovaltuustossa
- kunnassa
- Saan tarpeeksi tietoa nuorisotalotoimikunnan, nuorisovaltuuston tai vastaavan (valitse sopiva) tekemistä päätöksistä
- Saan palautetta ja kiitosta toiminnastani
- Tunnen, että voin vaikuttaa
- Kuka on videon päähenkilö?
- Millaisessa toiminnassa hän on mukana?
- Mitä tavoitteita toiminnalla on?
- Mistä toiminta sai alkunsa?
- Mitä keinoja hän käyttää tavoitteen saavuttamiseksi?
- Minkälaisista haasteista hän kertoo?
- Minkälaisista onnistumisista hän kertoo?
- eettinen kuluttaminen, kierrättäminen ja boikotointi
- influensserit: asenteiden muuttaminen ihmisiin vetoavien esikuvien avulla
- tiedon, empatian ja muutospaineen lisääminen, jotta ihmiset muuttaisivat käyttäytymistään (tiedottaminen, tempaukset, kampanjat – myös visuaaliset keinot, esimerkiksi meemit,giffitja taide).
- poliittinen vaikuttaminen: lisätä tietoa, empatiaa ja muutospainetta vallassa olevia kohtaan, jotta he muuttaisivat lakeja – vetoomukset, kansalaisaloitteet, adressit (esim.Avaazja SumOfUs), mielenosoitukset, lobbaus – tutustukaa myös Nuortenideat.fi-sivustoon, joka on valtakunnallinen nuorten vaikuttamispalvelu, jossa nuoret voivat tehdä ehdotuksia, osallistua ja vaikuttaa heitä koskeviin asioihin
- yleisen tietoisuuden lisääminen: mediakampanjat, mainokset, sosiaalisen median hyödyntäminen, mielipidekirjoitukset
- järjestössä, yhdistyksessä tai kansalaisliikkeessä mukana oleminen
- jonkin toiminnan tukeminen, esimerkiksi osallistumalla varainkeruuseen
- ehdolle asettuminen, ehdokkaan tukeminen, äänestäminen oppilaskunnassa ja nuorisovaltuustossa
- Miksi Larry kiinnostui politiikasta ja yhteiskunnallisista asioista?
- Miten asioita voi Larryn mukaan muuttaa?
- Mitä ongelmia aktivismiin voi Larryn mukaan liittyä?
- Seuraavatko nuoret uutisista tai somesta oman alueen uutisia?
- Millaisia nuorten elämää koskettavia uutisia löytyy?
- Millaiset asiat kiinnittävät huomiota uutisissa ja mielipidekirjoituksissa?
- Millaisia tunteita uutiset ja mielipidekirjoitukset herättävät? Löytyykö niistä jotakin, joka herättää kiinnostuksen?
- Mistä nuoret haluaisivat enemmän uutisointia?
- Mitkä nuoria koskettavat asiat kaipaavat enemmän palstatilaa? Kannusta nuoria pohtimaan itselle tärkeitä aiheita ja kirjoittamaan mielipidekirjoituksia, joita voi tarjota paikallislehtien mielipideosioon.
- Millaista aktivistien arki on? Miten eri aktivistien arki eroaa toisten aktivistien arjesta?
- Miten aktivistien arki voi olla erilaista nyt poikkeustilan aikaan?
- Miten nuorten oma arki on muuttunut?
- Millaisia ajatuksia poikkeustilanne herättää?
- Mitkä asiat ovat pysyneet samanlaisina?
- Mitkä asiat ovat muuttuneet?
- Mitä kaipaat tavallisesta arjesta? Entä mitä uutta ja mukavaa poikkeusarki on tuonut tullessaan?
- Millaisia tunteita uusi arki on herättänyt?
- Miten yhteydenpito kavereiden, sukulaisten ja muiden läheisten kanssa hoituu?
- Millaisia muutoksia poikkeusaika on tuonut omiin vaikuttamismahdollisuuksiin?
- Editointiohjelmia puhelimeen: esim. iMovie (IOS) tai Power Director (Android) – löytyvät sovelluskaupasta.
- Editointiohjelmia tietokoneelle: OpenShot-editori tai Resolve DaVinci.
- Ilmaismusiikkia videoiden taustalle: www.epidemicsound.com ja www.freesound.org.
- Larry puhuu videossa yhteiskunnallisista ongelmista. Millä tavalla ilmastonmuutos on yhteiskunnallinen ongelma?
- Millä tavalla yhteiskunnallisia ongelmia voi Larryn mukaan ratkaista?
- Millaisiin maailmanlaajuisiin ongelmiin Larry haluaa muutosta?
- Tekevätkö nuoret itse jonkinlaista yhteiskunnallista vaikuttamista esimerkiksi kuulumalla johonkin järjestöön tai liikkeeseen?
- Millaisia ilmastomuutoksenvastaisia toimia järjestöt ja liikkeet tekevät?
- Millaisia tavoitteita järjestöillä ja liikkeillä on?
- Vaativatko järjestöt ja liikkeet jotakin yrityksiltä ja valtioilta? Mitä?
- Löytyykö järjestöistä ja liikkeistä vaikuttamisen mahdollisuuksia myös nuorille?
- Miksi Helenasta tuli aktivisti?
- Mikä Helenan aktivismissa on keskiössä?
- Helenan mukaan Suomessa saamelaisista tai saamelaisten historiasta ei juurikaan puhuta. Mitä nuoret tietävät saamelaisista?
- Mitä taiteilijat haluavat kertoa julisteiden kautta?
- Millaisia ongelmia julisteet kuvaavat?
- Millaisia tunteita julisteet herättävät? Oppiko niistä jotain uutta saamelaisuudesta?
- Puhutaanko saamelaisuudesta koulussa? Kannusta nuoria toivomaan saamelaisuuteen liittyvää opetussisältöä kouluihin.
- Tietoa Venäjän ihmisoikeustilanteesta https://www.amnesty.fi/tyomme/teemat/sananvapaus-ja-ihmisoikeudet-venajalla/ ja https://www.maailma.net/uutiset?alue=643&asiasana=3541
- Tietoa Perun ihmisoikeustilanteesta: https://www.maailma.net/uutiset?alue=604&asiasana=3541
- Tietoa Länsi-Saharan ihmisoikeustilanteesta: https://www.maailma.net/uutiset?alue=732&asiasana=3541
IKÄ: 11+ -vuotiaat
KESTO: n. 1 h +
MATERIAALIT: ”Tarinoita aktivismista: Julia Tobaneva” -video. Laitteita, joilla hankkia lisätietoa eläinten oikeuksista, paperia tai pahvia toimintatapojen listaamiseen.
RYHMÄN KOKO: 1+
Katsokaa venäläisen Julia Tobanevan video.
Julia tekee töitä eläinten oikeuksien toteutumiseksi, auttamalla kodittomia eläimiä. Mitä muita, epäsuoria tapoja on olemassa, joilla eläinten oikeuksiin voi vaikuttaa?
Animalia on Suomessa toimiva eläinoikeusjärjestö. Etsikää Animalian sivuilta tietoa eläinten oikeuksista ja Animalian toiminnasta.
Onko omalla paikkakunnallanne jokin eläinsuojeluyhdistys? Etsikää tietoa sen toiminnasta.
Listatkaa kaikki tavat, joilla eläinten oikeuksia voi edistää. Valitkaa teille mieluisa tapa ja toteuttakaa se!
- Uskallan ilmaista mielipiteeni.
- Osaan perustella mielipiteeni.
- Osaan kuunnella toisen mielipidettä.
- Uskon, että lapset ja nuoret voivat muuttaa maailmaa teoillaan.
- Haluan vaikuttaa minulle tärkeiden asioiden edistämiseen.
- Tiedän keinoja, joilla monimutkaistakin ongelmaa tai ilmiötä voi tutkia ja oppia ymmärtämään.
- Tiedän, miten suurenkin ongelman ratkaisua voi lähestyä.
- Osaan tarkastella vaikuttamistoimintaa kriittisesti – myös silloin, kun minuun yritetään vaikuttaa.
- Osaan kertoa keinoista, joilla maailmaa voi muuttaa.
- Osaan käyttää keinoja, joilla maailmaa voi muuttaa.