Videolla puhuu Helsingin kaupungin nuorisopalveuiden erityissuunnittelija Sini Perho. Ruudulla lukee otsikko Ei ole olemassa helppoja ratkaisuja vaikeisiin tilanteisiin. Otsikon tarkoituksena on jäsentää video osioihin.
Videon tiedot:
Pehmeää musiikkia soi.
Sini Perho istuu huoneessa ja taustalla on lasiovi. Hänellä on yllään vaalean vihreä paita, hänen hiuksensa ovat lyhyet ja punertavat ja hänellä on silmälasit. Kuvan oikeassa yläreunassa on Rauhankasvatusinstituutin logo, joka koostuu valkoisista kirjaimista RKI. Kuvan alareunassa kerrotaan Sini Perhon nimi, ammattinimike erityissuunnittelija ja hänen edustamansa organisaatio Helsingin kaupunki, nuorisopalvelut.
Sini Perho aloittaa puhumaan.
Matkalla vahvistu se, minkä osin jo tiesinkin. Vaikeisiin kysymyksiin ja haasteisiin ei ole olemassa helppoja ratkaisuja. Niihin pitää malttaa, yrittää etsiä niitä aika monimutkaisiakin ratkaisuja. Nämä teemat on vaikeita ja sensitiivisiä ja me kaikki tullaan erilaisista lähtökohdista näihin tilanteisiin.
On tullut toivottavasti sellaista varmuutta siihen, että näitä asioita ja näitä dialogisia menetelmiä voi oppia. Se on pitkä tie, mutta semmosia konkreettisiakin työkaluja niihin haasteisiin on olemassa. Niitä asioita kannattaa harjoitella kokeneempien kanssa.
Musiikki soi, ja ruutuun violetille pohjalle tulee väliotsikko Turvallisempia tiloja rakentaen.
Se osaaminen, mitä Rauhankasvatusinstituutilla on, myös vaikuttaa siihen, miten tällainen opintomatka järjestetään. Minkälainen siitä vierailusta sitten syntyy ja mitkä asiat sitten tukee osallistujien oppimista? Esimerkiksi siellä Tukholmassa meillä oli aika erilaisia töitä tekeviä ihmisiä. Meillä oli aluksi fasilitoitu keskustelu meidän odotuksista. Mitä teemoista vierailuun mitä me niistä ajatellaan ja mitä me haluttais tietää?
Varsinkin jälkikäteen ajattelen, että ilman sitä keskustelua me oltais varmaan aika paljon vähemmän saatu irti kuulemastamme tapaamiemme ihmisten kanssa. Mielestäni se loi turvallisen tila oppia. Jos jotakuta huolestutti vaikka englannin kielen puhuminen, niin harjoiteltiin matalalla kynnyksellä toisen auttamista. Ne kaikki tuki siinä hirveän luonnostaan, koska se tila tehtiin mahdollisimman turvalliseksi oppia. Mun mielestä nää kaikki vaikuttaa siihen, mitä voi oppia ja mitä siitä jää siihen omaan työhön tuotavaa. Siinä tuli automaattisesti semmonen kannustus.
Kaikki varmaan saa täältä eri asioita ja hakeekin eri asioita, ja se on ihan ok. Kannattaakin miettiä sitä omaa omaa työtänsä ja jakaa toisille siitä, mitä haluaa. Jakamalla myös muut kuulevat omasta työstä. Näin me pystyimme oppimaan myöskin toistemme työstä tapaamiemme ihmisten kanssa.
Musiikki soi ja violetille pohjalle kuvaan ilmestyy väliotsikko On tärkeä oppia toisilta.
On tärkeää tietää, mitä muualla tapahtuu. Varsinkin Helsingin kokoisessa kaupungissa meillä ei ole kauheasti muita kaupunkeja, jotka toimivat vastaavanlaisten ilmiöiden kanssa ensimmäiseksi Suomessa. On tosi tärkeä kuulla Tukholmasta ja kauempaakin, että minkälaisia ratkaisuja ja kokeiluja on ja mikä toimii. On tietysti tosi kiinnostavaa aina kuulla suoraan henkilöiltä itseltään. Paikan päällä näkee minkälaisissa paikoissa ja minkälaisissa realiteeteissa työtä tehdään.
Näimme työstä liittyen nuorten ryhmiin, jengeihin ja väkivaltaisuuteen. Näimme myös, miten yhdenvertaisuutta voitais edistää nimenomaan ennaltaehkäisevässä näkökulmassa, jotta näitä negatiivisia ilmiöitä ei syntyisikään. Musta oli tosi mielenkiintoista nähdä monenlaisia demokratiakasvatuksen tapoja, mitä esimerkiksi Fryshusetissa tehdään. Oli mielenkiintoista kuulla, minkälaisia asioita koulussa voidaan tehdä vanhempien kanssa esimerkiksi vasta maahan muuttaneiden perheiden kanssa. Nuorisotyössä ei oo ehkä niin tuttua se, miten perheiden kanssa toimitaan. Oli mielenkiintoista myöskin kuulla siitä, minkälaista on toimia, kun tapahtuu tosi ikäviä asioita. Esimerkiksi jos nuoret on todella lähellä niitä jengejä tai välien selvittelyjä. Se on aika aika hurjaakin tietysti! Kuultiin kaikesta täältä väliltä.
Vieläkin kannan mukanaan niitä ajatuksia ja niitä keskusteluja. Tuli myös oivalluksia meidän omasta työstä, mitä me tehdään. Jotkut asiat saattaa toimia jossain ja ne ei välttämättä meillä toimi. Saattoi myös oivaltaa, mitkä asiat itseasiassa meillä toimii aika hyvin, esimerkiksi tämmönen perusnuorisotyö. Oivalluksia tulee, kun kuulee muiden työstä.
Musiikki soi ja Rauhankasvatusinstituutin suuren logon purppura R:kirjain ilmestyy ruudulle violetille ja oranssille taustalle. R kirjainta koristaa linnun pää. Myös muut logon kirjaimet K ja I liukuvat esiin, sekä vuosiluku 2025.