Kuinka päästä mukaan harrastuksiin, kun harrastusverkostoja ei ole vielä syntynyt tai kynnys osallistua toimintaan on korkea? Vuosien 2018–2020 aikana toteutettu Harrastaen tutuksi –hanke kokosi yhteen Suomeen muuttaneita nuoria ja harrastusmahdollisuuksia tarjoavia tahoja Oulussa, Kuopiossa, Tampereella, Lohjalla, Forssassa ja Turussa.
Haluamme innostaa eri taustoista tulevia nuoria harrastamaan, madaltaa osallistumisen kynnystä ja tuoda esiin nuorten omia ajatuksia toimivasta harrastustoiminnasta. Harrastaen tutuksi –hankkeessa nuoret saivat vaikuttaa harrastusmahdollisuuksien tarjontaan ja käytännönjärjestelyihin oman asuinpaikkakuntasta alueella.
Tarjoamme Suomeen muuttaneille nuorille mahdollisuuden vaikuttaa vapaa-ajan toiminnan järjestämiseen ja harrastustoimintaan tutustumiseen lähellä omaa asuinpaikkakuntaa. Harrastustoimijoille, kuten järjestöille ja urheiluseuroille, tarjoamme mahdollisuuden tavoittaa uusia harrastajia ja kuulla nuorten ideoita toiminnan saavutettavuuden ja yhdenvertaisuuden kehittämiseen.
Harrastaen tutuksi -työpajat starttasivat kaikissa kaupungeissa ideointityöpajoilla, joissa nuoret, kotoutumisen parissa työskentelevät sekä harrastustoimijat suunnittelivat yhdessä tulevaa yhteistyötä.
Työpajojen keskeisiä kysymyksiä olivat: miten harrastustoiminnasta tehdään mahdollisimman avointa, miten vähemmistöihin kuuluvat ja maahanmuuttajataustaiset nuoret saadaan mukaan harrastustoimintaan ja mitä annettavaa Suomeen muuttaneilla nuorilla on harrastuksia tarjoaville järjestöille ja seuroille?
Harrrastaen tutuksi -hanke on toteutettu yhteistyössä Nuorten Akatemian kanssa. Hankkeen muiden toimintojen lisäksi Nuorten Akatemia järjesti toukokuussa 2020 maksuttomia ja avoimia saavutettavuuskoulutuksia etänä. Koulutus oli suunnattu erityisesti urheiluseurojen, järjestöjen, yhteisöjen ja nuorisotyön tarpeisiin.
Our projects are mainly funded by the Finnish government. The most important funding partners are the Finnish Ministry of Education and Culture, the Ministry of Justice and the Ministry for Foreign Affairs as well as the Finnish National Agency for Education and the European Union.
An official partnership with consultative status has been established between UNESCO and the Peace Education Institute.