Maadoi­tus­harjoi­tuksia kouluun

Lapset saattavat olla huolissaan vallitsevasta maailmantilanteesta ja konflikteista tai muuten kamppailevat hallitakseen ajatuksiaan tällä hetkellä. Luokkahuoneessa tämä voi näkyä hermostuneisuutena tai ärtyneisyytenä. Keskustelu lapsien kanssa heitä vaivaavista huolista on tärkeää, sillä voimme auttaa lapsia tarkastelemaan ja järjestämään ajatuksiaan uudelleen. Toisaalta taas meidän tulee auttaa lapsia keskeyttämään häiritsevä ajatusjuoksu. Keskittymällä nykyhetkeen käyttämällä eri aisteja ja oman vartalonsa avulla, lapset voivat hetkeksi unohtaa mielessä kiertelevät huolet ja harjoitella ahdistuksen hallintakeinoja. Tähän on listattu muutamia tällaisia ’maadoitustekniikoita’, joita voi käyttää kotona tai tehdä koko luokan kanssa yhdessä.

Tömäytä, tömäytä, hengitä

Aktiivinen maadoitusharjoitus vartaloa apuna käyttäen puhaltaa pois ahdistuneita ajatuksia. Pyydä oppilaita ensin tömäyttämään vasenta jalkaa, sitten oikeaa jalkaa ja kolmanneksi hengittämään syvään. Jatkakaa tätä mallia: tömäytä, tömäytä, hengitä – tömäytä, tömäytä, hengitä – … ja yrittäkää tuntea jalkojen yhteys lattiaan.

Kehorytmiharjoitukset sopivat myös maadoitusharjoituksiksi. Niitä löytyy esim. YouTubesta kirjoittamalla “Body Percussion” tai googlaamalla “kehorytmit”.

A-B-C huoneen ympäri

Tässä harjoituksessa oppilaat tarkastelevat sitä tilaa, jossa ovat sillä hetkellä. Pyydä oppilaita katsomaan ympärilleen huoneessa ja nimeämään jotain, jonka he näkevät ja joka alkaa kirjaimella A, sitten B, sitten C ja niin edelleen. Auttakaa toisianne ja katsokaa, kuinka pitkälle aakkosissa pääsette!

5-4-3-2-1 aistiharjoitus

Tässä maadoitusharjoituksessa pyydä oppilaita tunnistamaan aistiensa avulla:

  • 5 asiaa, jotka he näkevät juuri nyt,
  • 4 asiaa, joihin he voisivat koskea,
  • 3 asiaa, jotka he kuulevat juuri nyt,
  • 2 asia, jotka he haistavat juuri nyt, ja
  • 1 asian, jonka voit maistaa (tai he haluaisivat maistaa).

5-4-3-2-1 nimeä näkemäsi

5-4-3-2-1-harjoituksesta on myös versio, jossa aistien sijaan oppilaita pyydetään nimeämään, mitä he näkevät juuri tällä hetkellä. Esimerkiksi nimeämään:

  • 5 väriä, jonka he näkevät juuri nyt (mitä erikoisempi väri, sen parempi!)
  • 4 erilaista geometristä muotoa
  • 3 pehmeää esinettä
  • 2 ihmistä, ja
  • 1 kirjan

Löydettäviä asioita ja esineitä voi muutella mielikuvituksen tai oppiaineen mukaan.

Esineeseen keskittyminen

Onko luokkahuoneessa esineitä, joissa on erilaisia tekstuureja, muotoja ja värejä, tai jopa hajuja? Pyydä oppilasta pitämään esinettä kädessään ja virittämään kaiken keskittymisensä esineeseen. Huomaa värit. Huomaa tekstuurit. Miltä se tuntuu kädessäni? Miltä se tuntuu, kun puristan sitä? Mitä värejä näen? Huomaa vain kaikki tavarassa huomioitava.

Oman käden kuva

Tätä harjoitusta varten kaikki tarvitsevat paperia ja kynän, tussin tai väriliidun. Oppilaat painavat kätensä paperilla olevaan tilaan ja yrittävät tuntea yhteyden käden ja pöydän välillä. Oppilaat piirtävät kätensä paperille. He voivat käyttää paperille piirretyn käden sisällä olevaa tilaa kirjoittaakseen asioita, joita he näkevät, esimerkiksi oman kätensä muotoja, tai kuvailla huonetta tai esinettä.