Miina Sillanpään päivänä juhlistetaan ja muistetaan Miina Sillanpään työn merkitystä niin tasa-arvolle kuin kansalaisvaikuttamiselle. Samana päivänä 1.10. juhlistetaan myös kansalaisvaikuttamista. Löydät tältä sivulta eri kouluasteille kootut tehtävät ja vinkit.

Varhaiskasvatus

Alakoulu

Yläkoulu ja toinen aste

Ideoita osallisuuteen

Lapsen ääni, tarina minulta  -oppaassa [PDF] esitellään päiväkotiarjessa kokeiltuja ja hyväksi havaittuja ideoita osallisuuden edistämiseksi. Pelastakaa lapset ry:n tuottama opas sisältää hienoja kuvauksia erilaisista projekteista, harjoituksista ja menetelmistä. Näitä ideoita kannattaa soveltaa oman päiväkotiryhmän kanssa!

Mitä vinkkejä voisitte esimerkiksi poimia näistä oppaan harjoituksista?:

  • Erilaiset paikat päiväkodissa, sivu 40.
    • Lapset ottavat valokuvia heille mieluisista ja epämieluisista paikoista päiväkodissa ja pihaympäristössä. Kuvat laitetaan esille ja niistä keskustellaan. Onko epämieluisissa paikoissa jotain lapselle pelottavaa, jännittävää tai muuten uhkaavaa? Voidaanko niitä muuttaa jotenkin?
  • Tarina roskista -projekti, sivu 44.
    • Projekti on hyvä esimerkki lapsilähtöisestä ideasta, jossa aikuiset toimivat mahdollistajina. Lapsilla on huoli lähiympäristössään olevasta paikasta, jossa on paljon roskia maassa. Päiväkotiryhmä päättää toimia ja paitsi kerää roskat, myös dokumentoi kuvaamalla projektia. He tekevät myös roskaamisen vaikutuksista kertovat julisteet, jotka vievät alueen ilmoitustauluille.
  • Viikon veijari, sivu 46.
    • Viikon veijariksi pääsee jokainen ryhmän lapsi vuorollaan. Viikon ajan lapsi ja hänen kiinnostuksensa kohteet ovat isommassa roolissa ryhmässä. Viikon veijari voi tuoda päiväkotiin esimerkiksi kuvia, kirjoja tai musiikkia kotoaan. Hän saa pieniä vastuutehtäviä ryhmässä. Veijaria haastatellaan ja hän saa kuvata päiväkodin arjesta viikon aikana asioita, joita pitää tärkeinä. Haastattelu ja kuvat laitetaan kaikkien näkyville katseltavaksi ja luettavaksi.

Pääset oppaaseen Lapsen ääni, tarina minulta [PDF] tästä.

Mikä meidän päiväkodissa on minulle tärkeää?

Lapsenoikeudet.fi-sivusto sisältää paljon videoita, harjoituksia ja tehtäviä osallisuuteen liittyen. Tehtävät sopivat myös varhaiskasvatustyöhön.

  • Sivulta löytyy esimerkiksi kiva värityskuva [PDF], jonka äärellä on hyvä pohtia: Mikä meidän päiväkodissa on minulle tärkeää?
    • Tärkeän asian voi piirtää tai kirjoittaa värityskuvassa olevaan kuplaan.
    • Ripustakaa kuvat seinälle ja järjestäkää mahdollisuus jokaiselle esitellä oma kuvansa ja tärkeä asiansa.

Äänestän ja osallistun kokoukseen

Harjoittele äänestämistä ja vaikuttamista päiväkodin arjessa

Tavoitteet:

  • Harjoitella äänestämistä.
  • Harjoitella oman mielipiteen kertomista.
  • Harjoitella yhteistyötä.

 

Äänestämistä ja oman mielipiteen kertomista voi harjoitella monin eri tavoin.

Järjestäkää lasten kokous!

  • Nosta päiväkodin arjesta  kysymyksiä, joihin pyydät lasten mielipidettä.
  • Mielipiteen voi kertoa monin tavoin:
    • nousemalla seisomaan.
    • nostamalla peukun ylös.
    • nostamalla hymynaamakortin ylös
    • ”Se joka on samaa mieltä voi nousta seisomaan / nostaa peukun ylös / nostaa hymynaamakortin esille”.
  • Oman mielipiteen tai näkemyksen voi kertoa paitsi sanoin, myös esimerkiksi piirtämällä, valokuvaamalla tai osoittamalla kuvasta.

 

Keskustelussa on tärkeä:

  • tuoda esille, että jokaisen mielipide on tärkeä ja että kysymyksiin ei ole oikeaa tai väärää vastausta. 
  • tehdä tilanteesta turvallinen: jokaisella on oikeus muodostaa ihan oma mielipide – vaikka vieruskaveri olisikin eri mieltä –  ja kertoa siitä.
  • Toisten mielipiteitä ei saa arvostella.

 

Parasta harjoittelua ovat toistuvat, tutut tilanteet:

  • sisällytä päiväkotiarkeen rutiineja, jossa voitaisiin ottaa tavaksi äänestää tai valita kahdesta vaihtoehdosta?
    • Esimerkiksi aamupiirillä, lauluhetkellä tai vaikka jumppatuokiossa voisi äänestää esimerkiksi lauluista tai liikkeistä.

Sankaritarinoita!

Tutustu Miina Sillanpään ja muiden elämään ja työhön tarinoiden kautta

On kannustavaa kuulla esimerkkejä siitä, miten tärkeisiin asioihin voi vaikuttaa.  Lukekaa tarinoita ihmisistä, jotka ovat rohkeita maailmanmuuttajia!

Kurkkaa vinkkejä kategoriasta: aktiivinen kansalaisuus ja kansalaisvaikuttaminen.

  • Lukuhetkiä varten kannattaa poimia sieltä vaikkapa Suomen supernaisia 1. Minna! -kuvakirja.

Miina Sillanpää vaikuttajana

Voitte lukea Miina Sillanpään tarinan sadun muodossa kirjasta:

 

Videon tiedot: 

  • Kesto: 8.27 min.
  • Puhe: suomi.
  • Tekstitykset: ei ole.
 
 

Sankaritarinoita!

On kannustavaa ja inspiroivaa kuulla ihmisistä, jotka uskaltavat nostaa epäkohtia esiin ja toimia niihin puuttumiseksi. Tutustukaa lapsiin ja nuoriin, jotka ovat rohkeita maailmanmuuttajia!

Tutkikaa yhdessä:

  • Keitä he ovat?
  • Millä keinoin he ovat toimineet?
  • Mitä he ovat saavuttaneet?
  • Miksi heidän esiinnostamansa kysymys on tärkeä?
  • Voitte koota seinälle yhteisen sankarigallerian, jossa esittelette sankarit kuvin ja tarinoin.

 

Esimerkkejä sankareista:

Malala Yosafzai:

Malala kampanjoi, kirjoittaa ja puhuu tyttöjen ja naisten oikeuksien puolesta. Hän haluaa nostaa esiin kaikkien lasten oikeuden käydä koulua. Malala on palkittu työstään kaikkien aikojen nuorinpana ehdokkaana Nobelin rauhanpalkinnolla.

 

Coy Mathis:

Coyn tarina liittyy sukupuolen moninaisuuteen ja oikeuteen olla oma itsensä. Koulussa kiellettiin Coyta aluksi käyttämästä tyttöjen vessaa, vaikka hän on tyttö (juridiselta sukupuoleltaan poika). Coy ja hänen vanhempansa ovat käyneet pitkän taistelun Coyn mahdollisuuksista elää ja toimia omana itsenään ja yhdenvertaisin mahdollisuuksin koulussaan.

 

Pazilaiti Simayijiang: 

Pazilaiti on nuori poliitikko joka on toiminut aktiivisesti esimerkiksi Suomen Lukiolaisten liitossa sekä Helsingin nuorisovaltuusto Ruudissa ja toimi feministisen puolueen varapuheenjohtajana.

  • Pazilaitin tarinan voitte lukea kirjasta Anttonen & Karppinen (2018): Sankaritarinoita tytöille ja kaikille muille, sivu 179.

 

Boyan Slat:

Boyan huolestui 16-vuotiaana meriä saastuttavasta muoviroskasta ja alkoi pohtia erilaisia keinoja merten puhdistukseen. Boyan tutki ja selvitti asiaa ja käytti useita vuosia kehittääkseen merten puhdistukseen sopivaa teknologiaa. Hän onnistui luomaan roskapuomin, jota pidetään erittäin tehokkaana ja merkittävänä maailman merten puhdistustyötä edistävänä keksintönä.

 

Tuure Boelius: 

tubettajana, muusikkona ja näyttelijänä tunnettu Tuure Boelius haluaa puuttua seksuaalivähemmistöjen kohtaamaan syrjintään. Hänet on valittu vuonna 2017 vuoden homoksi ja 2018 vuoden eurooppalaiseksi nuoreksi.

Lisää nuoriin maailmanmuuttajiin ja aktivisteihin liittyviä kirjavinkkejä löydät  kirjalistalta otsikolla: kansalaisvaikuttaminen ja aktiivinen kansalaisuus.

Lasten uutiset

Tutustukaa Lasten uutisiin Helsingin Sanomien verkkosivuilta.

  • Mihin lapset ovat vaikuttaneet? 
  • Mitä lapset pitävät tärkeänä?
  • Mihin te haluatte vaikuttaa?

Lisämateriaalit

Nuoret & Rohkeat -materiaali

Nuoret & rohkeat -materiaali kannustaa, innostaa ja rohkaisee nuoria toimimaan globaalin oikeudenmukaisuuden puolesta paikallisesti ja kansainvälisesti, yhteisöllisesti ja yksilönä. 

Nuorten aktivistien videot  pureutuvat aktivismin ja osallisuuden teemoihin tarjoten nuorille välineitä vaikuttaa ympäristöönsä ja yhteiskuntaan.

Videoiden ympärille on luotu ohjattuja harjoituksia, jotka haastavat pohtimaan aktiivista kansalaisuutta monella eri tasolla.

Materiaalia täydentää oppilaitoksille ja nuorten itsenäiseen työskentelyyn tehty Protesti – Vastarannan historiaa -teos, jonka aktivi(sti)teettejä löydät kirjan omilta sivuilta. 

Mikä motivoi vaikuttamaan? -ryhmätehtävä

 

Kerätkää yhdessä taululle vastauksia.  

  • Pohtikaa, minkälaista toimintaa oppilaiden omassa elämässä on, jossa ihmiset toimivat vaikuttaakseen jonkin asian eteen (esimerkiksi oppilaskunta, vanhempainyhdistys, kansalaisjärjestöt, harrastustoiminta).
  • Ovatko omat vanhemmat, isovanhemmat tai muut tutut mukana jossakin toiminnassa, jossa pyritään vaikuttamaan johonkin asiaan?
  • Ovatko oppilaat itse mukana jossakin sellaisessa toiminnassa? 

 

Haastatelkaa lähialueen vaikuttajia pienryhmissä – harrastuskerhojen ohjaajia, vapaaehtoistoiminnassa mukana olevia ihmisiä, kansalaisjärjestöjen toimijoita, kunnanvaltuuston jäseniä. 

Esimerkkikysymyksiä:   

  • Kuka olet ja missä toiminnassa olet mukana?
  • Mitä tavoitteita toiminnallanne on?
  • Miksi olet toiminnassa mukana?
  • Mitä se antaa sinulle?
  • Millaisia haasteita toiminnassa on?
  • Millaisia onnistumisen kokemuksia sinulla on toiminnasta?
  • Voiko kuka tahansa osallistua toimintaanne?

 

Haastattelut voi videoida, äänittää tai kirjata ylös. Tehkää haastatteluista sarjakuvia, videoita, lehtijuttuja tai pieniä esityksiä. Tuotokset voi jakaa sopivassa mediassa, esimerkiksi luokassa, aamunavauksessa tai vaikka koulun sivuilla. 

Kuka käyttää valtaa? -harjoituskokonaisuus

Agenda 2030-teemapäiväoppaasta löytyy myös Kuka käyttää valtaa -harjoite, jota tehdessä pohditaan, miten yhteiskunnallinen valta demokratiassa jakautuu ja miten päätöksentekovaltaa käytetään. 

Perehtykää vallankäyttäjiin sekä vallankäytön tapoihin tekemällä yhteiskunnallisen vallan käyttäjistä ajatuskartta. Jatkakaa haastattelemalla vallankäyttäjiä.


Vaihe 1: Ketkä käyttävät valtaa?  

Pyydä oppilaita kirjaamaan lapuille vallankäyttäjiä, jotka päättävät oppilaiden elämään vaikuttavista asioista koulussa ja sen ulkopuolella.

  • Oppilaat kirjoittavat yhden tahon nimen kullekin lapulle ja käyvät kiinnittämässä lappuja luokan seinälle omaan tahtiin.
  • Sanoja voi koota myös digitaalisesti.  

Esitä oppilaille apukysymyksiä:

  • Kuka/ketkä säätävät lait?
  • Kuka valvoo, että lakeja noudatetaan?
  • Kuka päättää terveydenhuollosta?
  • Kuka/ketkä päättävät, mitä koulussa opetetaan?
  • Mikä/mitkä/ketkä viestivät tehdyistä päätöksistä kansalaisille?   

Oppilaiden tekemää listaa voidaan täydentää ajankohtaisilla uutisilla ja yhteiskunnallisista keskusteluista heräävillä kysymyksillä.

  • Ohjaa oppilaita kiinnittämään huomiota siihen, kuinka paljon heidän elämäänsä keskeisesti liittyvistä asioista tehdään koko ajan päätöksiä ja mitä valtaa käyttäviä tahoja seinältä vielä puuttuu. 

Kun oppilaat ovat tuoneet kaikki lappunsa seinälle, kysy, olisiko sinne tarpeen lisätä esimerkiksi seuraavia tahoja: puolueet, media, armeija, eduskunta, valtioneuvosto, kunnanvaltuusto, kansalaisjärjestöt, oikeuslaitos, poliisi, oppilaitokset, uskonnolliset yhdyskunnat, huoltajat, opettajat, valmentajat, yritykset, yms.

  • Varmista samalla, että oppilailla on käsitys kaikista seinällä olevista vallankäyttäjistä. 


Vaihe 2: Miten valtaa käytetään?  

Ohjeistus:

  • Jaa oppilaat pienryhmiin ja jaa kullekin ryhmälle yksi yhteiskunnallinen vallankäyttäjä, johon he tutustuvat tarkemmin.
  • Kukin pienryhmä tekee ajatuskartan, jonka keskelle merkitään kyseisen tahon nimi (esim. kunnanvaltuusto, puolue, ym.) ja ympärille kirjataan kaikki ne asiat, joihin se käyttää valtaa yhteiskunnassa.
  • Etsikää tietoa internetistä ja muista tietolähteistä.
  • Kun ajatuskartat ovat valmiita, kootkaa ne näyttelyksi seinälle tai käytävälle.  

Keskustelkaa yhdessä:

  • Onko kaikki vallankäyttö yhteiskunnassa näkyvää?
  • Mitkä valtaa käyttävistä toimijoista ja tahoista olivat etukäteen tuttuja?
  • Mistä kuulitte nyt ensimmäisen kerran?
  • Onko vallankäytöstä vaikeaa/helppoa löytää tietoa?   


Vaihe 3: Miten minä voin vaikuttaa vallankäyttäjiin?  

Ohjeistus:

  • Pyydä oppilaita keksimään ja kirjaamaan omat tapansa ja mahdollisuutensa vaikuttaa eri valtaa käyttäviin tahoihin ja kiinnittämään laput ajatuskarttojen viereen seinälle.  
  • Tämän jälkeen keskustelkaa, mitkä tavat vaikuttaa ovat helppoja ja mitkä taas vaikeita toteuttaa, mitkä hyödyllisiä tai haitallisia.
  • Voit myös jatkaa henkilöimällä valtaa ja pyytää oppilaita kirjaamaan yksittäisten ihmisten nimiä, joita he tietävät toimivan kussakin valtaa käyttävässä tahossa. 
  • Keskustelkaa, mitä piirteitä oppilaiden tunnistamissa vallankäyttäjissä on (ikä, sukupuoli, etnisyys, toimintakyky, ulkonäkö, puhetapa, ammatti, koulutus). Mitä tämä kertoo vallan jakautumisesta? 


Vaihe 4: Paneelikeskustelu  

Järjestäkää koululla paneelikeskustelu, johon kutsutte yhteiskunnallista valtaa käyttävien tahojen edustajia. Osa keskustelijoista voi olla myös koulun omasta oppilaskunnasta. Näkökulma voi olla esim. Miten lasten ja nuorten ääni kuuluu päätöksenteossa?  

  • Jokainen luokassa miettii kysymyksiä panelisteille.
  • Äänestäkää jatkoon 10 kysymystä, jotka haluatte esittää paneelille.
  • Valitkaa ainakin kaksi vetäjää keskustelulle – voitte järjestää vetäjien valinnastakin vaalit, jossa jokainen halukas saa ilmoittautua ehdokkaaksi ja kertoa miksi olisi hyvä vetäjä.
  • Osan kysymyksistä voi jakaa yleisössä oleville oppilaille.
  • Kaikki kysymykset voi myös jakaa siten, että parit tulevat vuorollaan esittämään yhden kysymyksen panelisteille.