Tältä sivulta löydät Lapsen oikeuksien matkalaukun työpajat tehtävineen varhaiskasvatukseen 5.–6.-vuotiaille.

Varhaiskasvatus

Työpaja 1.

Paikanvaihtoa

Tavoite

Tämä harjoitus on lämmittelyharjoitus ja auttaa virittäytymään teemaan sekä luomaan hyvää yhteishenkeä. Tavoitteena on myös havaita moninaisuus ryhmässä ja hyväksyä jokainen omanlaisenaan.

Valmistelu

Asettele lattialle isoon rinkiin paikkamerkkejä, ja pyydä jokaista käymään seisomaan yhden paikkamerkin päälle. 

Aika

10 min.

Vaiheet

  1. Seiso ringin keskellä ja kerro, että aiot seuraavaksi kertoa nimesi ja jonkin asian itsestäsi. Kun olet kertonut sen, kaikkien niiden, joihin pätee sama asia, pitää vaihtaa paikkaa. (Esim. “Olen X ja minulla on kissa”). Kun lapset nousevat vaihtaakseen paikkaa, yritä saada itsellesi paikkamerkki. Se, joka jää ilman paikkamerkkiä, kertoo seuraavaksi samaan tapaan itsestään. 
  2. Lopuksi voidaan yhdessä harjoituksen myötä todeta, että ryhmästä löytyy hyvin monenlaisia ihmisiä ja on tärkeää, että jokainen tulee arvostetuksi omanlaisenaan.

Mitä haluan, mitä tarvitsen

Tavoite

Tavoitteena on tarkastella, mitkä asiat ovat ihmiselle välttämättömiä ja mistä asioista voisimme tarvittaessa luopua tai olla jopa ilman niitä. Harjoituksessa ei ole oikeita vastauksia vaan olennaista on miettiä yhdessä, mitkä asiat ovat meille tärkeitä. 

Valmistelu

Avaa Lapsen oikeuksien kuvat [PDF]. Tulosta kuvat paperille sekä leikkaa korteiksi. Voit halutessasi ottaa lisää arkisia esineitä mukaan harjoitukseen.

Aika

20–30 min.

Vaiheet

  1. Tarkastele ryhmän kanssa kuvia. Keskustele ryhmän kanssa siitä, miten esimerkiksi ruoka tai juoma ovat ihmisille välttämättömiä. Mutta voiko ihminen elää ilman jäätelöä? Mikä on ero lauseilla ”Minä tarvitsen…” ja ”Minä haluan…”. 
  2. Mielipidejana: Seuraavaksi lapset pääsevät äänestämään siitä, ovatko eri asiat meille tarpeellisia vai haluammeko vain niitä ja ne ovat mukava lisä elämäämme. Muodosta tilaan mielipidejana niin, että toinen seinä tarkoittaa tarvetta ja vastakkainen seinä asioita, joita haluamme, mutta joita ilman voimme tarvittaessa olla. (Jos tilaa on vähän käytettävissä, tämän voi toteuttaa myös liikkumalla kyykkyyn ja kurkotellen kohti kattoa.) 
  3. Nosta kuvia esille vuorotellen ja anna lasten kävellä tilassa joko halun tai tarpeen seinustalle. Jana on liukuva eli harjoituksessa voi jäädä myös johonkin kohtaan seinien välille tai vaikka keskelle, jos päätöksen tekeminen on vaikeaa. Jokaisen kuvan kohdalla voit haastatella muutamaa lasta: Mitä ajattelet, miksi valitsit tämän paikan? 
  4. Käy lyhyt keskustelu jokaisen kuvan kohdalla siitä, miksi tämä asia on meille tarpeellinen tai miksi voisimme elää ilman sitä. Jotkut asiat voivat olla meille myös todella tärkeitä, vaikka voisimmekin olla ilman niitä (esim. lemmikki). ”Tarvitsemmeko televisiota vai voisimmeko elää ilman sitä?”

Minulla on oikeus

Tavoite

Tavoitteena on tutustua YK:n lapsen oikeuksiin ja ymmärtää, että oikeudet kuuluvat kaikille lapsille. 

Valmistelu

Unicefin isokokoiset värikuvat lapsen oikeuksiin liittyen löydät täältä [PDF]. Katsokaa lasten kanssa kuvat läpi ja keskustelkaa, miksi nämä oikeudet ovat tärkeitä mahdollistaa kaikille maailman lapsille.

Aika

15 min.

Vaiheet

  1. Katsokaa lasten kanssa kuvat läpi ja keskustelkaa, miksi nämä oikeudet ovat tärkeitä mahdollistaa kaikille maailman lapsille.
    • Väittämät:
      • Minulla on oikeus nukkua yöllä.
      • Minulla on oikeus leikkiä kavereiden kanssa. 
      • Minulla on oikeus lyödä kaveria.
      • Minulla on oikeus syödä jäätelöä aamupalaksi. 
      • Minulla on oikeus asua kotona. 
      • Minulla on oikeus valvoa niin myöhään kuin haluan. 
      • Minulla on oikeus pelata joka päivä pelikoneella/tietokoneella/padilla/kännykällä. 
      • Minulla on oikeus mennä lääkäriin, jos tulen kipeäksi. 
      • Minulla on oikeus sanoa, jos olen eri mieltä. 
      • Minulla on oikeus nukkua koko päivän. 
      • Minulla on oikeus käydä koulua/päiväkodissa. 
      • Minulla on oikeus syödä karkkia joka päivä. 

 

Jatkovinkki!

Oikeus tulla kuulluksi ja oikeus osallistua ovat keskeisiä lapsen oikeuksia. Sadutus on oiva menetelmä lapsen omien tarinoiden ja tärkeiden asioiden esille tuomiseksi. Usein myös ne lapset, joiden voi olla vaikea rohkaistua kertomaan asiaansa ääneen ryhmässä, innostuvat saduttamisesta! Tutustu tarvittaessa ensin sadutusohjeisiin. 

Jatkovinkki!

Kaksi vaihtoehtoa jatkoharjoitukseksi työpajoille:  

  1. Opettaja levittää yhteisesti katseltavaksi esineitä ja kuvia, jotka liittyvät symbolisesti lapsen oikeuksiin. Jos ryhmä on pieni, voidaan yhdessä keskustella esimerkiksi seuraavien kysymysten avulla: ”Miten nämä esineet liittyvät lasten oikeuksiin?” ”Voidaanko nämä laittaa tärkeysjärjestykseen?” ”Jos pitäisi valita kolme tärkeintä, mitkä ne olisivat ja miksi?” 
  2. Jos ryhmässä on enemmän kuin 10 lasta, jokainen voi kiertää katsomassa ensin rauhassa kaikki esineet ja kuvat sekä poimia niistä yhden, joka liittyy johonkin omasta mielestä tärkeään lapsen oikeuteen. Ryhmän vetäjä jakaa osallistujat pareihin ja osallistujat keskustelevat parinsa kanssa valitsemastaan esineestä tai kuvasta. Ohjaavia kysymyksiä keskusteluun: 
  • ”Kerro parillesi, mitä valitsit ja mihin lapsen oikeuteen se liittyy.”
  • ”Miksi tämä lapsen oikeus tuntuu sinusta tärkeältä?”  
     

Lopuksi kokoonnutaan yhteen ja jokainen pari voi lyhyesti kertoa ja näyttää muille valitsemansa kuvan tai esineen ja sen, mihin oikeuksiin ne liittyivät. (Lähde: Tehtävä 4 oppaasta: Lapsen oikeudet toiminnallisesti, Unicef [PDF]).

Lapsen oikeudet päiväkodissa

Tavoite

Tavoitteena on pohtia, millaisia oikeuksia lapsilla on omassa päiväkodissa ja ryhmässä.

Valmistelu

Jaa lapsiryhmä siten, että jokaisessa pienryhmässä on noin viisi lasta. Tee harjoitus erikseen jokaisen pienryhmän kanssa. Tarvitset kameran. Varmista, että kamerassa on tarpeeksi akkua. 

Aika

30 min.

Vaiheet

1. Lapsen oikeuksiin tutustumisen jälkeen miettikää yhdessä, millaisia konkreettisia oikeuksia lapsilla on omassa ryhmässä ja päiväkodissa. Voit pitää esillä kuvia tai esineitä lapsen oikeuksista. Mitä oikeuksia keksitte?

2. Valokuvatkaa lasten oikeuksia niin, että lapset saavat itse olla toteuttamassa oikeuksiaan. Jos lapsen oikeutena on esimerkiksi oikeus leikkiin, yksi lapsi voi ottaa kuvan muista leikkimässä. Anna jokaisen olla sekä kuvaajana että kuvattavana.

3. Tulostakaa valokuvat ja muodostakaa niistä koko ryhmän kanssa yhdessä iso lasten oikeuksien juliste ja laittakaa se seinälle. Juliste jää seinälle muistuttamaan lasten oikeuksista.

Lapsuus nyt ja ennen

Tavoite

Harjoituksen tavoitteena on linkittää lasten lapsuus heidän omien vanhempiensa tai huoltajiensa lapsuuteen ja miettiä yhtäläisyyksiä ja eroja niiden välillä.

Valmistelu

Pyydä huoltajia tuomaan päiväkotiin kuva heidän omilta lapsuusajoiltaan. Pyydä myös vastaus muutamaan kysymykseen: Mitä samaa on omassa ja oman lapsen lapsuudessa? Entä mitä eroja? Mitä leikkejä leikit lapsuudessasi?

Aika

30 min.

Vaiheet

  1. Kun huoltajat ovat tuoneet valokuvat sekä vastaukset kysymyksiin, kokoontukaa lasten kanssa katsomaan kuvia. Myös huoltajia voi pyytää mukaan osallistumaan. Anna jokaisen lapsen esitellä oman huoltajan kuva.
  2. Keskustelkaa kuvien ja huoltajien kirjoittamien tekstien perusteella. Jos huoltajat ovat mukana, anna heidän kertoa itse.
    • Kuka/ketä kuvassa on?
    • Minkä ikäinen kuvassa olija on?
    • Mitä kuvassa tapahtuu?
    • Ovatko vaatteet samanlaisia kuin mitä lapset käyttävät nyt?
    • Millä tavalla huoltajien ja lasten lapsuudet eroavat? Entä mitä samaa niissä on?
    • Tunnistavatko lapset leikkejä, joita huoltajat ovat lapsuudessa leikkineet?
    • Ovatko he itse leikkineet niitä?
  3. Leikkikää yhdessä leikkejä, joita huoltajat ovat lapsuudessaan leikkineet