Tältä sivulta löydät Lapsen oikeuksien matkalaukun työpajat tehtävineen alkuopetukseen 1.–2. luokille.

Alkuopetus

Työpaja 1.

Vaihtuvat tuolit

Tavoite

Tämä harjoitus on lämmittelyharjoitus ja auttaa virittäytymään teemaan sekä luomaan hyvää yhteishenkeä. Tavoitteena on myös havaita moninaisuus ryhmässä ja että jokaisen on tärkeää voida olla hyväksytty omanlaisenaan.

Valmistelu

Järjestä pulpetit sivuun ja tuolit tiiviiseen ympyrään keskelle luokkaa. Pyydä oppilaat istumaan.

Aika

10 min.

Vaiheet

  1. Seiso tuoli ympyrän keskellä ja kerro, että aiot seuraavaksi kertoa nimesi ja jonkin asian itsestäsi. Kun olet kertonut sen, kaikkien niiden, joihin pätee sama asia, pitää vaihtaa paikkaa. (Esim. “Olen X ja olen vasenkätinen”, “Olen X ja minulla on kissa”). Kun oppilaat nousevat vaihtaakseen paikkaa, yritä saada itsellesi tuoli. Se, joka jää ilman tuolia, kertoo seuraavaksi samaan tapaan itsestään.
  2. Lopuksi voidaan yhdessä harjoituksen myötä todeta, että luokasta löytyy hyvin monenlaisia ihmisiä ja on tärkeää, että jokainen tulee arvostetuksi omanlaisenaan.

Jatkovinkki!

Vaihtoehtoinen tapa harjoitukseen: Tämä harjoitus voidaan toteuttaa myös vähemmällä liikkumisella (suositellaan muun muassa, jos ryhmäkoko on suuri tai osalla on liikkumiseen liittyviä haasteita) siten, että lapset voivat vuorotellen kertoa nimensä ja jonkin ominaisuuden tai asian itsestään. Kaikki, joihin sama asia pätee, voivat mennä kyykkyyn / nostaa peukun ylös / taputtaa tms.

Lähde: Compasito, Lasten ihmisoikeuskasvatuksen käsikirja s. 49, Jäänsärkijöitä ja lämmittelyharjoituksia.

Minulla on oikeus

Tavoite

Tavoitteena on tutustua YK:n lapsen oikeuksiin ja ymmärtää, että oikeudet kuuluvat kaikille lapsille.

Valmistelu

Unicefin isokokoiset värikuvat lapsen oikeuksiin liittyen löydät täältä [PDF]. Katsokaa lasten kanssa kuvat läpi ja keskustelkaa, miksi nämä oikeudet ovat tärkeitä mahdollistaa kaikille maailman lapsille. Voit vaihtoehtoisesti hyödyntää näitä Lapsen oikeuksien kuvia. [PDF]

Aika

15 min.

Vaiheet

  1. Katsokaa lasten kanssa kuvat läpi ja keskustelkaa, miksi nämä oikeudet ovat tärkeitä mahdollistaa kaikille maailman lapsille.
  2. Esitä seuraavaksi ryhmälle alla olevia väittämiä, joihin he voivat äänestää kyllä tai ei. Äänestäminen tapahtuu menemällä kyykkyyn = ei tai kurkottele- malla kohti kattoa = kyllä. 
  3. Harjoituksen purku: Keskustelkaa jokaisen väittämän jälkeen lyhyesti läpi, onko kyseessä kaikille lapsille yhteinen oikeus.
    • Väittämät:
      • Minulla on oikeus nukkua yöllä.
      • Minulla on oikeus leikkiä kavereiden kanssa. 
      • Minulla on oikeus lyödä kaveria.
      • Minulla on oikeus syödä jäätelöä aamupalaksi. 
      • Minulla on oikeus asua kotona. 
      • Minulla on oikeus valvoa niin myöhään kuin haluan. 
      • Minulla on oikeus pelata joka päivä pelikoneella/tietokoneella/padilla/kännykällä. 
      • Minulla on oikeus mennä lääkäriin, jos tulen kipeäksi. 
      • Minulla on oikeus sanoa, jos olen eri mieltä. 
      • Minulla on oikeus nukkua koko päivän. 
      • Minulla on oikeus käydä koulua/päiväkodissa. 
      • Minulla on oikeus syödä karkkia joka päivä. 

Jatkovinkki!

Oikeus tulla kuulluksi ja oikeus osallistua ovat keskeisiä lapsen oikeuksia. Sadutus on oiva menetelmä lapsen omien tarinoiden ja tärkeiden asioiden esille tuomiseksi. Usein myös ne lapset, joiden voi olla vaikea rohkaistua kertomaan asiaansa ääneen ryhmässä, innostuvat saduttamisesta! Tutustu tarvittaessa ensin sadutusohjeisiin. 

Lapsen oikeudet koulussa

Tavoite

Tavoitteena on pohtia, millaisia oikeuksia oppilailla on omassa luokassa ja koulussa.

Valmistelu

Ota esille kuvia ja esineitä lapsen oikeuksiin liittyen. Tarvitset kameran. Varmista, että kamerassa on tarpeeksi akkua. 

Aika

30 min.

Vaiheet

  1. Lapsen oikeuksiin tutustumisen jälkeen miettikää yhdessä, millaisia konkreettisia oikeuksia oppilailla on omassa luokassa ja koulussa. Voit pitää esillä matkalaukussa olevia kuvia lapsen oikeuksista. Mitä oikeuksia keksitte? 
  2. Valokuvatkaa lasten oikeuksia niin, että oppilaat saavat itse olla toteuttamassa oikeuksiaan. Jos lapsen oikeutena on esimerkiksi oikeus oman mielipiteen ilmaisemiseen, yksi oppilas voi ottaa kuvan toisesta oppilaasta viittaamassa. Voit jakaa oppilaita pienempiin ryhmiin, jotta jokainen pääsee sekä valokuvaamaan että valokuvattavaksi. 
  3. Tulostakaa valokuvat ja muodostakaa niistä iso lasten oikeuksien juliste ja laittakaa se seinälle. Juliste jää seinälle muistuttamaan lasten oikeuksista.

Mitä tarvitaan hyvään elämään

Tai vaihtoehtoinen tehtävä: Compasito-oppaasta: Kanin oikeudet, s. 138–139).

Tavoite

Oppilaat pohtivat, mikä kaikki on tärkeää lapsen elämässä ja ymmärtävät, miksi lapsen oikeuksien sopimusta tarvitaan. 

Valmistelu

Tarvitset ison fläppipaperin ja tusseja tai taulutilaa piirtääksesi ison ihmishahmon.

Aika

30 min.

Vaiheet

  1. Hahmottele lapsen ääriviivat paperille tai taululle. Keksikää yhdessä hahmolle nimi.
  2. Jaa oppilaat pareihin esimerkiksi niin, että vierekkäin istuvat ovat pari. (Älä anna oppilaiden itse valita pareja, ettei kukaan jää vahingossa yksin). Matkalaukusta löytyvästä Lapsen oikeudet toiminnallisesti -oppaasta löydät hauskoja tapoja jakaa oppilaat ryhmiin leikin avulla (s.62).
  3. Parit miettivät hetken aikaa yhdessä ja taitojen mukaan voivat myös kirjoittaa ylös omalle paperille 5 asiaa, joita tarvitaan, jotta lapsi pysyy hengissä. Hetken miettimistauon jälkeen kootaan yhdessä paperille/taululle yhteisesti nämä viisi asiaa. Lapset voivat ehdottaa pareittain mietittyjä asioita ja keskustella koko ryhmän kanssa yhdessä, mitkä viisi valitaan yhdessä taululle kirjoitettavaksi. Kirjoita nämä asiat hahmon jalkojen juureen elämän perustaksi.
  4. Seuraavaksi parit miettivät/kirjoittavat 5 asiaa, jotka auttavat lasta saamaan hyvän tulevaisuuden (esimerkiksi koulu, turvallinen koti jne.). Kootkaa samalla tavoin viisi asiaa hahmojen jalkojen viereen ikään kuin kuljettamaan lasta eteenpäin elämässä.
  5. Hahmon ylävartaloon kirjaa oppilaiden kanssa keskustellusta (voitte joko yhdessä keskustella tai toimia kuten alussa ensin pareittain ja sitten yhdessä keskustellen) asioita, jotka tekevät lapsen elämästä mukavampaa, mutta jotka eivät ole aivan välttämättömiä asioita (esim. pelit, lelut).
  6. Pään kohdalle kirjataan lapsen toiveita ja haaveita tulevaisuudesta, jotka tekevät hänestä onnellisen aikuisen, jos kaikki vartaloon ja jalkoihin kirjatut asiat toteutuvat. 
  7. Tehtävän koonti: Lopuksi on tärkeää tarkistaa, onko kirjattu ylös tärkeimmät asiat, joita tämä hahmolapsi tarvitsee kehittyäkseen ja saavuttaakseen onnellisen, terveen ja turvallisen elämän. Jotkut tarpeet ovat tärkeämpiä kuin toiset. Näitä perustarpeita voidaan pitää oikeuksina. On hyvä todeta, että YK:n ihmisoikeudet yleisesti ottaen ja erityisesti lapsia koskevat oikeudet, jotka on kirjattu YK:n Lapsen oikeuksien sopimukseen, on tehty suojelemaan ihmisiä kaikkialla maailmassa. Riippumatta eroistamme ja esimerkiksi siitä, millaisia me olemme tai missä me asumme, jokaisella on samat ihmisoikeudet. Jokaisella on myös velvollisuus kunnioittaa toisten oikeuksia.

Jatkovinkki!

Valmiita pohdintakysymyksiä aiheen jatkokeskusteluun löydät Compasito-oppaasta sivulta 139. Lapsen oikeuksien sopimuksen tiivistetyn lasten version löydätte esimerkiksi Compasito-oppaasta s. 288–289. Sieltä voit nostaa tehtävän kannalta esille tärkeimpiä: esim. oikeuden nimeen, oikeuden leikkiin ja vapaa-aikaan, oikeuden käydä koulua, oikeuden terveydenhuoltoon, oikeuden mielipiteisiin, oikeuden riittävään elintasoon.  

VINKKI! Hahmo kannattaa jättää luokkaan näkyville ja sen kautta voidaan jatko työskennellä lapsen oikeuksien teeman ympärillä monin tavoin. Tehtävän myötä hahmo on saanut nimen ja hänen elämäänsä on pohdittu yhdessä monelta kannalta. Tästä on helppo syventää pohdintaa esimerkiksi äidinkielen tai kuvaamataidon tuntien puitteissa kirjoitusharjoitusten, piirtämisen tai vaikkapa sarjakuvan keinoin.  

Esimerkiksi Helsingissä Eläintarhan koulun kakkosluokkalaiset nimesivät tämän harjoituksen myötä oman hahmonsa Sofia Tammeksi ja luokassa syntyi hienoja ja mielikuvitusrikkaita kirjoitelmia aiheesta: “Sofia Tammen hyvä elämä”.  

Tehtävä on sovellettu materiaalista: Oikeesti! -menetelmäopas lasten ja nuorten oikeuksien käsittelyyn Taksvärkki ry.