Tältä sivulta löydät Rauhan rakentajat -matkalaukun työpajat tehtävineen alkuopetukseen 1.–2. luokille. Työpajoja on yhteensä kaksi.

Alkuopetus

Mitä rauha on?

Tavoite

Oppilaat pohtivat seuraavien harjoitteiden kohdalla sekä omalla kohdallaan että yleisellä tasolla kysymyksiä: Mitä ihminen tarvitsee elääkseen rauhassa? Mitä voin tehdä omalta osaltani edistääkseni rauhallista ja turvallista ilmapiiriä?

Valmistelu

Leikkaa vihreän värisistä papereista puunlehtiä (tarpeeksi isoja, jotta niihin voi piirtää pienen kuvan tai kirjoittaa muutaman sanan). Tee ruskeasta pahvista iso puunrunko ja laita se valmiiksi seinälle paikkaan, johon se voi jäädä tämän teeman käsittelyn ajaksi kaikkien tutkittavaksi.

Luokassa on hyvä järjestää etukäteen tarpeeksi liikkumatilaa lämmittelyleikkiä varten. Varaa luokkaan post-it -lappuja (punaisia ja keltaisia, yksi jokaiselle oppilaalle kumpaakin väriä).

Aika

Tähän työpajaohjeeseen olemme koonneet alkulämmittelyharjoituksen sekä vaihtoehtoisia harjoituksia sen jatkoksi. Poimi harjoituksista aikataulunne ja ryhmänne tarpeisiin sopivimmat.

Ruuhkaa liikenteessä

Vaiheet

  1. Siirtäkää pulpetit sivuun, jotta luokkaan syntyy tilaa kaikkien liikkua vapaasti.
  2. Tässä harjoituksessa oppilaat ovat autoja ja opettaja toimii liikenteenohjaajana. Liikenteenohjaaja kertoo autoille millä vaihteella he voivat liikkua luokkatilassa ja autot vaihtavat vaihteelta toiselle ohjaajan ohjeiden mukaan.
  3. Anna ohjeeksi liikkua äänettömästi ja toisiin törmäilemättä. Näytä ensin itse esimerkki, kuinka liikutaan ykkösvaihteella (liioitellun ”hitaa-aaat liik-keeeet”), millaista on kakkosvaihteen vauhti ja kuinka kiire autoilla on nelosvaihteella (pikakävely).
  4. Lähetä autot matkaan ja vaihtele eri vaihteita niin, että oppilaat pääsevät kokeilemaan useampaan kertaan eri nopeuksia.

 
Harjoituksen purku: 

Lopuksi, kun eri vaihteilla kulkemista on kokeiltu, pyydä oppilaita kertomaan esimerkiksi sormilla äänestämällä, millä vaihteella oli hauskin liikkua, millä hankalin JA millä vaihteella oli helpoin liikkua niin, että ehtii huomioida toiset. 

Tässä keskustelussa päädytään luontevasti puhumaan myös siitä, kuinka tärkeää hidastaminen on monissa muissakin tilanteissa; toisten huomioiminen (läsnäoleva kuuntelu sekä auttaminen tarvittaessa) ja toisaalta myös ristiriitojen ehkäisy helpottuu kovasti kun kohtaamisiin on aikaa. 

Lähde: Rauhankoulu 

Turvallinen paikka koulussamme

Vaiheet

  1. Jaa jokaiselle oppilaalle sekä keltainen että punainen post-it-lappu.
  2. Jokainen saa käydä kiinnittämässä keltaisen lapun sellaiseen kohtaan koulussanne, missä kokee olonsa turvalliseksi ja hyväksi. Punainen käydään kiinnittämässä paikkaan, jossa ei ole turvallinen olo.
  3. Kierrä katsomassa ja keskustelemassa oppilaiden kanssa heidän valinnoistaan.
  4. Ota kuva niistä paikoista, joihin kertyy eniten lappuja. Kuvien avulla voitte vielä käydä läpi oppilaiden kanssa tämän harjoituksen herättämiä ajatuksia. Kouluissa, joissa tätä harjoitusta on tehty, on syntynyt keskustelua myös opettajakunnassa siitä, miksi tietyt paikat voivat tuntua oppilaista turvattomilta, ja mitä asialle voisi tehdä. Tämä on siis tärkeä viesti oppilailta, jota kannattaa kuunnella tarkoin korvin!

Rauhanpuu

Vaiheet

  1. Jaa oppilaat pieniin ryhmiin.
  2. Anna jokaiselle ryhmälle pohdintatehtävä: Mitä ihminen tarvitsee kasvaakseen ja elääkseen rauhassa?
  3. Ohjeista ryhmää piirtämään (tai taidoista riippuen kirjoittamaan) lehden muotoisille paperilapuille, yksi vastaus yhdelle lapulle.
  4. Kootkaa kaikkien vastaukset/laput ”rauhanpuuksi”.
  5. Valitkaa yhdessä viisi tärkeintä ja sijoittakaa ne lehdiksi puun korkeimmille oksille. Tehtävän purkukeskustelu: Mitä voimme tehdä, että nämä viisi valitsemaamme asiaa toteutuisivat omassa luokassamme tai koulussamme?

Vaihtoehtoinen tehtävä

Tulostettava koulurauhapuu sekä omenat, joissa on erilaisia ystävyyteen, toisten huomioimiseen ja yhteiseen kouluhyvinvointiin liittyviä tehtäviä oppilaille löydät MLL:n sivuilta.