Saamelaisten kansallispäivän tehtävät eri kouluasteille

Saamelaisten kansallispäivää vietetään 6. helmikuuta. Päivän historiallinen tausta juontaa juurensa vuoteen 1917, jolloin pohjoismaiden saamelaiset sopivat valtion rajat ylittävästä yhteistyöstä Trondheimin pohjoismaisessa saamelaiskokouksessa. Juhlapäivä on saamelaisten liputuspäivä, lisäksi viranomaiset suosittelevat yleistä liputusta Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa päivän kunniaksi.

Löydät tältä sivulta eri kouluasteille kootut tehtävät ja vinkit.

Alakoulun tehtävät 3.-4. luokille

Pikaopas saamelaiskulttuuriin

Sano se saameksi -sivusto on Ylen julkaisema projekti, joka haluaa tehdä saamenkielten elvytystyötä verkkomateriaalien avulla. Sivustolla on myös runsaasti muuta mielenkiintoista materiaalia saamelaisten kansallispäivän, saamelaisuuden ja saamen kielten käsittelyyn opetuksessa. 

Kuunnelkaa yhdessä saamelaisten kansallishymni.

Videon tiedot:

  • Kesto: 5.08 min.
  • Kieli: pohjoissaame.
 

Tutustukaa siihen, mikä merkitys saamenpuvulla on kantajalleen ja mitä tarkoittaa, jos sinut joikataan. Nämä löytyvät myös Pikaopas saamelaiskulttuuriin -sivustolta.

Saamen lippuun ja lipun värien merkityksiin liittyen löytyy lyhyt hieno video

Videon tiedot:

  • Kesto: 0.44 min.
  • Kielet: videoon kiinnitetty tekstiä, pohjoissaame, inarinsaame, koltansaame.

Voitte värittää oman lipun käyttämällä valmista värityspohjaa.

Oktavuohta-sivustolta löytyy saamenpuvun väritystehtäviä ja paljon saamelaistietoa opetukseen.

Vinkkejä pukujen väritykseen löytyy esimerkiksi Uusi Inari -sivuilta.

Saamelaisen varhaiskasvatuksen Kuáti-sivustolta pääsette kuuntelemaan, miltä eri saamenkielet kuulostavat.

Uhanalaiset saamenkielet

Sano se saameksi -sivustolta kannattaa avata fraasisanakirja, josta voitte kuunnella ja harjoitella saamenkielillä vaikkapa tervehdyksiä, numerot yhdestä kymmeneen ja värit, tai etsiä hakutoiminnolla teitä kiinnostavia fraaseja.

Alakouluikäisten kanssa kannattaa myös tutustua lyhytdokumenttiin, joka kertoo inarinsaamelaisesta Heli Huovisesta ja hänen työstään kielen parissa.

  • Ottakaa samalla selvää, mikä on Helin lempifraasi ja miksi Heli toivoo, että mahdollisimman moni opiskelisi inarinsaamea.
  • Tutustukaa myös saamenkieliseen Unna Junná -lastenohjelmaan. Ohjelmasta pääsee katsomaan pätkiä Elävästä Arkistosta.

Satujen siivin

Saamelaisia, suomeksi käännettyjä lastenkirjoja ovat esimerkiksi:

  • Puolatyttö (Paadar-Leivo),
  • Tuuru-karhu ja eläinlääkärin lasku (Holmberg),
  • Seitsemän veden joiku (Gaski ym.),
  • Noidan laulu (Widmark) ja
  • Lentonoidan poika (Aikio).

Dihtosis-oppimateriaali

Harjoitteita alakoulun viimeisille luokille

Dihtosis-menetelmäpakka [PDF] sisältää eri pituisia harjoituksia esimerkiksi yhteiskuntaopin, maantiedon tai äidinkielen tunnille.

  • Tehtävät sopivat neljäsluokkalaisille ja sitä vanhemmille.
  • Harjoitukset on jaettu kolmeen eri kategoriaan: saamelaiset, alkuperäiskansa ja kulttuuri, joista jokaisesta löytyy useampi teemaan sopiva harjoitus.
  • Tutustukaa esimerkiksi erilaisiin väitteisiin saamelaisuudesta Peukkupiiri-harjoituksen [PDF]  avulla.
  • Täältä löydätte myös valmiin aamunavausmateriaalin [PDF] .

Pieni peli saamelaisista 4.–6. luokille pyrkii lisäämään nuorten tietoisuutta saamelaisuudesta eri näkökulmin. Tehtävät käsittelevät muun muassa historiaa, nykypäivän ilmiöitä ja henkilöitä, saamenpukua, kulttuurista omimista sekä perinteisiä elinkeinoja.

Lisämateriaalia

Kirjoja ja menetelmäoppaita liittyen lapsen oikeuksiin

Lapsille sopivia kirjoja lapsen oikeuksista:

  • Lasten tietokirja lapsen oikeuksista: Pikkurillin käsikirja (Hurme & Pellicioni 2016). 
  • Kuvakirja lapsen oikeuksista: Me kaikki synnymme vapaina (Lasten Keskus & Amnesty International 2008).
  • Kertomuksia lapsen oikeuksista Suomessa elävien lasten näkökulmista: Tavallisen kiva päivä (Marttinen 2009). 

 

Taksvärkin Oikeesti! -menetelmäopas [PDF]  -menetelmäopas lapsen oikeuksien käsittelyyn. Kokeilkaa ainakin harjoituksia Kuvatus ja Arvojana (s. 8) sekä Patsastelua (s. 142)

Ihmisoikeudet.net- sivustolta löytyy paljon ihmisoikeuksiin liittyvää opetusmateriaalia ja harjoituksia.  Osa sopii myös alakouluikäisille.

Lisätietoa saamelaiskulttuurista

Sano se saameksi -sivusto on projekti, joka haluaa tehdä saamenkielten elvytystyötä verkkomateriaalien avulla. Sivustolla on myös runsaasti muuta mielenkiintoista materiaalia saamelaisten kansallispäivän, saamelaisuuden ja saamen kielten käsittelyyn opetuksessa. 

Kuunnelkaa yhdessä saamelaisten kansallishymni.

Videon tiedot:

  • Kesto: 5.08 min.
  • Kieli: pohjoissaame.

Tutustukaa siihen, mikä merkitys saamenpuvulla on kantajalleen ja mitä tarkoittaa, jos sinut joikataan. Nämä löytyvät Pikaopas saamelaiskulttuuriin -sivustolta.

Sano se saameksi -sivustolta löytyy hieno opettajanopas, jossa on valmiita tehtäviä ja pohdintakysymyksiä opetukseen. Oppaan tehtävät sopivat hyvin mm. äidinkielen, historian ja elämänkatsomuksen tunneille ja niistä voi koostaa useammankin tunnin kokonaisuuden.

Myös Oktavuohta-sivustolta saa tietoa saamelaisista ja saamelaiskulttuurista. Se sisältää kuvia, videoita, tehtäviä ja tekstejä esimerkiksi saamelaisten kansallisista symboleista, saamelaisen kulttuurin eri osista sekä saamelaisten yhteisöstä ja tapahtumista.

Dihtosis-oppimateriaali

Dihtosis-menetelmäpakka [PDF]  sisältää tehtäviä saamelaiskulttuurin käsittelyyn opetuksessa.

Sukellus saamelaiskulttuuriin -peli pyrkii lisäämään nuorten tietoisuutta saamelaisuudesta eri näkökulmin. Tehtävät käsittelevät muun muassa historiaa, nykypäivän ilmiöitä ja henkilöitä, saamenpukua, kulttuurista omimista sekä perinteisiä elinkeinoja.

Opetelkaa fraaseja!

Sano se saameksi -sivustolta löytyy ensimmäinen moderni saamenkielten fraasisanakirja, jonka avulla voi kuunnella ja opetella erilaisia sanoja ja lauseita arkitilanteisiin. 

  • Sanakirja on tehty vastaamaan käyttäjiensä tarpeita ja kolmannes fraaseista onkin kerätty mukaan sosiaalisen median kautta.
  • Mukana on siis tutut perustervehdykset, numerot ja värit mutta myös hauska mahdollisuus oppia vaikkapa fraasit:” Onpa makee saamenpuku!” ja ”Mikset itsekin kasvattaisi viiksiä?” pohjoissaameksi.

Saamelaisuus ja identiteetti

Kuunnelkaa vaikkapa aamunavaukseksi Pauliina Feodoroffin kirjoittama vahvatunnelmainen ja herättelevä kuunnelma, jossa kirjoittaja pohtii ihmisenä olemista, saamelaisuutta ja identiteettiään:

  • Miksi minä olen sellainen kuin olen? Miksi sinä olet sellainen kuin olet? Miten minusta tuli minä ja sinusta sinä, meistä me?
  • Kuunnelman tiedot: kesto on 10 min, puhe suomeksi, lopussa musiikkia. 

Saamelaiset alkuperäiskansana, saamelaisten kohtaama syrjintä

Tutustukaa oppilaiden kanssa Saamelaiskäräjien verkkosivuihin:

  • etsikää esimerkkejä siitä, miten Saamelaiskäräjät pyrkii turvaamaan saamelaisen alkuperäiskulttuurin säilymisen ja kehittymisen ja
  • minkälaisista asioista Saamelaiskäräjillä päätetään.


Lukekaa Emmi Nuorgamin kirjoitus ”Hei suomalaiset! Saamelaiset eivät ole teidän oma alkuperäiskansanne” Ylen verkkosivuilta. Pohtikaa yhdessä:

  • miten voimme vahvistaa saamelaisten kulttuurista identiteettiään ja yhteisöllisyyttä sekä lisätä tietoa ja mahdollisuuksia tutustua saamelaisuuteen ja saamen kieliin siten, ettemme vahvista saamelaisiin liittyviä stereotypioita.

Lisätietoa saamelaisista alkuperäiskansana linkittyen ihmisoikeuksiin sekä ILO 169-sopimukseen voitte lukea esimerkiksi YK-liiton sivuilta

All Sámi Panel

Katsokaa yhdessä All Sámi Panel saamelaisiin kohdistuvista ennakkoluuloista, asenteista ja väärinymmärryksistä. Videossa saamelaiset kertovat omista kokemuksistaan.

Videon tiedot:

  • Kesto: 16.47 min.
  • Puhe: suomi.
  • Tekstitykset: ei ole.
  • Saavutettavuus: Videoon on kiinnitetty suomenkielistä tekstiä, jota ei lueta ääneen. 

Lisämateriaalit