
A Vision of Peace
Peace Education for Secondary Education is about education for, and about, peace. – Peace
The Peace Education Institute is a Finnish, politically non-aligned peace organization for educators who work in formal and non-formal education settings. In practice, this means teachers, youth workers or activists who are interested in creating safer, more inclusive and equal spaces in their work and in wider society. Our work is guided by four themes that are peace, anti-racism, equality & equity, and global citizenship.
For educators and activists, we offer education, methods, materials, and support in their daily work. We also develop new methods and approaches on more inclusive, equal, antiracist, safer, and sustainable work cultures in schools or non-formal education settings. A large part of our work is international, as we are closely linked to our colleagues, especially in Europe, who work with similar themes in their own contexts and a big part of our funding comes from the European Union.
For us, peace education in practice means strengthening and building resilience and trust in society, encouraging active and participatory citizenship, as well as solving everyday life’s conflicts in a nonviolent manner. It is also about making power structures and privileges more visible and recognising, managing, and transforming hate speech, racism, and exclusion in educators’ work.
On these pages, you can find our future and past trainings, projects, and actions. You are most welcome to join us!
Peace Education for Secondary Education is about education for, and about, peace. – Peace
Co-creating Global Belonging – A Whole School Approach. – Global Citizenship
Youth and Local Authorities together for climate and gender justice – Global Citizenship, Equality & Equity
Fair Wind for Integration –
Taking Antiracist Action in Youth Work. – Antiracism
New Generation Wakes Up to a War. -Peace
Curriculum Reform to Promote Education for Peace in Ukraine, Georgia and Moldova. – Peace
Instituuttimme täytti vuonna 2021 40 vuotta. Kuluneina vuosikymmeninä RKI on vastannut yhteiskunnasta nousevaan rauhankasvatuksen tarpeeseen vapaan sivistystyön, opettajien täydennyskoulutuksen, kehitysyhteistyön ja globaali- sekä rauhankasvatuksen sisältöjen ja metodien kehittämisen muodossa. Tämänhetkinen työmme koulujen, nuorisotyön ja aktivismin parissa on osa tätä samaa jatkumoa.
Olemmekin kutsuneet rauhankasvatuksen keskeisiä vaikuttajia ja mielenkiintoisia ajattelijoita eri vuosikymmeniltä jakamaan kokemuksiaan, osaamistaan ja näkökulmiaan siitä, mitä rauha ja rauhankasvatus ovat – tänään ja aikaisemmin. Minkälaisia punaisia lankoja syntyy esimerkiksi rodullistettujen ajattelijoiden, queer-aktiivien, opettajien tai näkyvissä institutionaalisessa asemissa olevien vaikuttajien välillä rauhankasvatuksesta ja sen merkityksestä?
Tervetuloa lukemaan, katsomaan ja kuuntelemaan – klikkaa tästä!
When talking about peace in our context, the uneven terrain between oppressor and oppressed is often taken out of the equation.
Voimme vahvistaa vammaisten ihmisten oikeutta itsemäärittelyyn kysymällä ihmiseltä itseltään, mitä sanaa hän haluaa vammastaan käytettävän, mitä vammaisuus hänelle merkitsee ja mitä esteitä hän tilanteessa havaitsee.
Koulujen niukka ja virheellinen tieto saamelaisista jättää aukon suomalaisten sivistykseen ja haittaa saamelaisten nuorten kasvua omaan identiteettiin.
Niin kasvatuksessa, koulutuksessa kuin koulutuksen tutkimuksessa on merkittävää, millaista tarinaa maailmasta kerromme.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Donec tincidunt aliquet
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur
adipiscing elit. Donec tincidunt aliquet tur