Kansainvälinen rauhanpäivä 21.9.
Kansainvälinen rauhanpäivä (The International Day of Peace) on omistettu rauhan vahvistamiselle paikallisesti ja globaalisti. Kestävän rauhan rakentaminen ja ylläpitäminen on pitkäaikaista yhteistyötä. Kestävä rauha näkyy oppilaitoksissa ja koko yhteiskunnassa yhdenvertaisuutena, kykynä ja haluna ratkaista ihmisten ja ryhmien välillä ilmeneviä erimielisyyksiä rauhanomaisesti sekä toimivina sekä toimivina yhteiskuntina. Kansainvälisenä rauhanpäivänä juhlitaan rauhaa ja pyrkimystä siihen, muistutetaan rauhan suuresta merkityksestä ihmisten kestävälle hyvinvoinnille ja kannustetaan maailman valtioita ja kaikkia ihmisiä väkivallattomaan vaikuttamiseen.
Rauhanpäivän ajaksi toivotaan kaikkien konfliktien, väkivallan ja sotimisen taukoavan 24 tunniksi. YK soittaa päivän kunniaksi rauhankelloja. Rauha, oikeudenmukaisuus ja hyvä hallinto ovat Agenda 2030 -tavoitteissa tavoite numero 16.
Voit tutustua Agenda 2030 -tavoitteeseen 16, rauha, täällä.
Elämme aikaa, jossa sotaa käydään laajasti eri puolilla maailmaa. Kriisien keskellä on tärkeää muistuttaa toisiamme siitä, että vaikka maailmassa on pahuutta, hyvyyttä on aina enemmän. Rauhan maailma on mahdollista saavuttaa yhdessä kestävää rauhaa rakentaen. Ehkäpä lapset tai nuoret ovat halunneet keskustella kanssasi meneillään olevista sodista ja maailmanpoliittisista kriiseistä? Rauhankasvatusinstituutti on luonut Rauhaa rakentamassa kriisien ajassa -materiaalikokonaisuuden kasvattajille. Materiaalin tavoitteena on antaa ideoita ja ohjeita siihen, kuinka kriisejä ja sotia voidaan oppijoiden kanssa käsitellä katseita rauhaan ja rauhanomaiseen toimintaan ohjaten. Materiaali sisältää myös harjoituksia eri ikäisille. Kokonaisuus rakentuu neljän tärkeän T:n pohjalle: tiedon lisäksi läsnä ovat tunteiden, turvallisuuden ja toivon ulottuvuudet. Rauhankasvattaja Betty Reardon on sanonut, että “emme voi saavuttaa muutosta, jos emme voi kuvitella sitä.” Kuvitellaan rohkeasti maailma, jossa vallitsee rauha.
”We can not achieve change unless we can think it.” Betty Reardon
- Rauhan määritelmä
Rauhaa ei ole pelkästään sodan tai suoran väkivallan puuttuminen vaan syrjimätöntä, yhdenvertaista ja ennakoitavaa elämää osana yhteiskuntaa. Rauhanomaisessa yhteiskunnassa työskennellään yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon parantamiseksi ja kaikilla asukkailla on pääsy oikeuspalveluiden pariin. Rauhan toteutumista voidaan edistää oikeudenmukaisuudella sekä yhteisistä sopimuksista ja niiden taustalla olevista periaatteista keskustelemalla niin yksityisessä elämässä kuin valtiollisenkin toiminnan tasolla. Rauha edesauttaa kestävää kehitystä ja samaan aikaan kestävän kehityksen tukeminen edistää rauhaa.
Rauhaa voi olla valtioiden kesken ja niiden sisällä. Valtioiden välillä rauha näkyy luottamuksellisina valtioiden välisinä suhteina sekä toimivana kansainvälisenä yhteistyönä. Rauhan toteutumista täytyy ylläpitää ja tukea ratkaisemalla konflikteja tai muita ristiriitoja, joita ihmisten, ryhmien tai valtioiden välillä ilmenee.
Valtion sisällä yhteiskuntarauhan toteutuminen näkyy kansalaisten yhdenvertaisena kohteluna, tasa-arvona ja yhtäläisinä vaikuttamisen mahdollisuuksina. Jotta ihmiset pystyvät elämään keskenään ja itsensä kanssa rauhassa, heidän fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tarpeensa täytyy olla riittävässä määrin tyydytettyjä. Ihmisten täytyy siis voida tarpeeksi hyvin ja yhteiskunnan resurssien tulee olla riittävän oikeudenmukaisesti jaettuja, jotta yhteiskunta voi toimia rauhanomaisesti.
Kaiken kaikkiaan rauhaa voidaan määritellä erilaisista näkökulmista käsin. Webel & Kaba (2019) ovat tutkineet erilaisia määritelmiä rauhasta 1920-luvulta lähtien. Rauhaa on määritelty mm. seuraavasti:
- Sisäistä rauhaa eli rauhaa oman itsen kanssa.
- Rauhaa väkivallattomuutena.
- Negatiivista rauhaa eli sodan tai väkivallan puuttumista.
- Positiivista rauhaa eli yhteiskuntarauhaa ja sosiaalista oikeudenmukaisuutta.
- Rauhaa luonnon kanssa eli kykyä elää sopusoinnussa luonnon kanssa.
Pohdi sinäkin, miten määrittelisit rauhan. Mitä rauha sinulle merkitsee?
Rauhanpäivän taustaa
YK:n yleiskokous nimitti syyskuun kolmannen tiistain rauhanpäiväksi vuonna 1981, Vuoden 2001 New Yorkin terrori-iskujen jälkeen YK:n yleiskokous päätti siirtää rauhanpäivää vietettäväksi joka vuosi 21. syyskuuta. Samaan aikaan YK:n yleiskokous päätti, että rauhanpäivänä kehotetaan maailman valtioita, ihmisryhmiä ja yksilöitä pidättäytymään väkivallasta.
- Mitä rauhankasvatus on?
Rauhankasvatus on rauhasta oppimista ja rauhaan tähtäävää kasvatusta. Se on luonteeltaan muutokseen pyrkivää ja dialogista toimintaa sekä pedagogioita. Rauhaan kasvaminen on kasvua globaaliin vastuuseen yhdenvertaisuus sekä väkivallattomuus huomioiden. Opettajat, nuorten kanssa toimivat sekä muut kasvattajat voivat toimia rauhankasvattajina omassa työssään käyttäen apuna monenlaisia työmenetelmiä. Rauhankasvatuksen tunnistaa siitä, että toiminnalla tavoitellaan rauhan toteutumista tai rauhan osa-alueiden, kuten yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon toteutumista. On myös monia muita kasvatuksellisia näkökulmia, jotka ovat tiiviisti yhteydessä rauhankasvatuksen kenttään, kuten esimerkiksi globaalikasvatus, ihmisoikeuskasvatus, antirasistiset näkökulmat kasvatukseen, kestävyyskasvatus, demokratiakasvatus jne. Rauhankasvatus asettaa rauhan tavoitteiden ja tarkastelun ytimeen.
Rauhankasvatus on myös rauhankulttuurin rakentamista. Käytännössä rauhankulttuurin rakentaminen tarkoittaa esimerkiksi kykyä havaita syrjintä ja puuttua siihen rakentavasti, valtarakenteiden ja normien näkyväksi tekemistä sekä yksilöiden ja ryhmien välisten konfliktien väkivallatonta ratkaisemista. Rauhankasvatuksen lähtökohtana on vahvistaa kaikissa ihmisissä olevaa rohkeutta toimia oikeudenmukaisuuden puolesta. Osana globaalia rauhanliikettä rauhankasvatuksella rakennetaan väkivallatonta ja yhdenvertaista maailmaa.
Kiinnostuitko teemasta ja haluaisit perehtyä aiheeseen syvemmin? Rauhankasvatusinstituutin verkkosivuilta löytyy rauhankasvatuksen verkkokurssi (Rauha). Kurssilla avataan rauhan ja rauhankasvatuksen keskeistä teoriaa ja käsitteistöä, joka auttaa jäsentämään rauhaa ja rauhankasvatusta ja niiden ilmenemismuotoja yksilöiden tasolla, kouluissa, yhteiskunnissa ja globaalisti. Kurssi tarjoaa tehtäviä sekä oman oppimisen tueksi, että suoraan kouluissa käytettäviksi.
“Peace education seeks to model a pedagogy that is consistent with the values and principles of peace.” (Jenkins, 2019)
- Video ja tehtävä
Videon tiedot:
Unesco: International Literacy Day 2020 – Teaching and learning literacy… (2020).
- Kesto: 1.25 min.
- Puhe: englanti.
- Tekstitys: englanniksi kiinnitettynä videoon.
- Lisämateriaalit ja linkit
Voit lukea lisää lapsen oikeuksiin liittyen täältä:
Katso lisää tietoa ja tehtäviä liittyen lukutaitopäivään:
- Tehtävät varhaiskasvatukseen ja alakouluun
Rauhan rakentajat -virtuaalimatkalaukku
Avatkaa Rauhan rakentajat -matkalaukku ja kurkatkaa sisään! Laukku sisältää valmiita työpajaehdotuksia tai tuntisuunnitelmia materiaaleineen ja tehtävineen. Materiaalit on jaettu kahdelle eri ikäryhmälle: varhaiskasvatukseen ja alkuopetukseen. Myös yksittäisiä harjoituksia, videoita ja kirjavinkkejä löytyy runsaasti hyödynnettäviksi.
Kuvakirjavinkkejä rauhaan liittyen löydät kirjavinkeistä luokkatasoittain otsikolla: Rauhan rakentaminen.
Toiminnallisuutta ja draamakasvatuksen keinoja kaipaavan ryhmän kanssa kannattaa laukusta poimia Pelätin ja rastas -tarina sekä siihen liittyvät draamaharjoitukset. Tätä materiaalia on sovellettu mainiosti myös 3.–4.-luokkalaisten opetuksessa.
Agenda2030 teemapäivät – opettajan oppaan harjoitukset
Agenda2030 teemapäivät – opettajan oppaasta löytyy rauhaan, yhdenvertaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä tehtäviä sekä valmiiksi koottuja teemapäivärunkoja. Oppaassa on viisi osaa, joista neljäs on ”Tasa-arvo ja ihmisoikeudet – Yhdenvertaisuus rakentaa rauhaa”. Tämän osion sisältö on suoraan sovellettavissa rauhanpäivän teemapäivän viettämiseen.
Opettele vertaissovittelemaan!
Oletteko kuulleet Verso tai MiniVerso -vertaissovittelun koulutuksista? Koulutuksia voi tilata omalle päiväkodille tai koululle.
- Tehtävät yläkouluun ja toiselle asteelle
Rauhan rakentajat -matkalaukku
Rauhankasvatusinstituutti on koonnut yläkoulujen ja toisen asteen käyttöön joukon Rauhanpäivän teemaan sopivia tehtäviä Agenda 2030- teemapäiväoppaaseen sekä valmistanut oppilaitoksia varten rauhankasvatuksen teemoja käsittelevän Rauhan rakentajat -matkalaukun.
- Laukku sisältää valmiita työpajaehdotuksia/tuntisuunnitelmia materiaaleineen ja tehtävineen.
- Tehtävien avulla harjoitellaan ristiriitojen ratkaisua, vihapuheeseen ja syrjintään puuttumista, kriittistä ajattelua sekä arvostavaa dialogia ihmisten välillä.
Muita tehtäviä ja pelejä
Agenda2030 teemapäivät – opettajan oppaaseen on koottu rauhan, yhdenvertaisuuden, osallisuuden ja kestävän kehityksen teemoihin liittyen tehtäviä ja teemapäivärunkoja. Opas on suunnattu peruskouluille, mutta osa tehtävistä soveltuu myös toiselle asteelle.